شانه یخ زده خیلی سریع منجر به یک مفصل شانه دردناک و بی‌تحرک می‌شود. اگرچه سیر این بیماری کاملاً قابل پیش بینی است، اما معمولاً با اختلالات طولانی مدت در کیفیت زندگی و توانایی کار برای بیمار همراه است. اگرچه شانه یخ زده، که به عنوان کپسولیت چسبنده نیز شناخته می‌شود، در بیشتر مواقع با مداخلات غیرجراحی درمان می‌شود. البته گاهی پزشک درمان جراحی شانه یخ زده را پیشنهاد میکند.

شانه یخ زده محدودیت دردناک حرکت مفصل شانه را توصیف می‌کند که به دلیل فرآیندهای دژنراتیو در ناحیه بافت نرم است (مانند کپسول مفصلی، روتاتور کاف). به آن کپسولیت چسبنده نیز می‌گویند. کپسول مفصل فیریز می‌شود (تبدیل به بافت همبند) و منقبض می‌شود. علت شانه یخ زده اولیه هنوز به صورت واضح مشخص نیست. در بسیاری از موارد، شانه یخ زده نتیجه بی حرکتی شانه است.

درمان جراحی شانه یخ زده تنها باید به عنوان آخرین راه حل مورد استفاده قرار گیرد.

جراحی شانه یخ زده

شانه یخ زده چقدر شایع است؟

سندرم شانه یخ زده در درجه اول بیماران 40 تا 60 ساله را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد. در 25 درصد از بیماران، هر دو شانه عمدتاً به صورت متوالی تحت تأثیر قرار می گیرند.

علائم شانه یخ زده چیست؟

برای اکثر بیماران، شانه یخ زده به طور ناگهانی با درد شروع می‌شود. صرف نظر از کشیدگی و آسیب شانه، این موارد می‌تواند در طول حرکات روزمره رخ دهد. برای مثال زمانی که از نردبان بالا می‌روید، یا زمانی که موهای خود را سشوار می‌کشید. در نهایت، شانه دردناک سفت و بی حرکت می‌شود.

شانه یخ زده چگونه ایجاد می‌شود؟

این بیماری یک اختلال حرکتی شانه است. همانطور که گفتیم، علت آن هنوز به شکل واضح مشخص نیست. متخصص شانه معمولاً التهاب بافت‌های نرم و بورسی را که مفصل شانه را احاطه کرده است، تشخیص می‌دهد. بیماری‌های مشترک شانه یخ زده:

• دیابت قندی
  • کم کاری تیروئید
  • پرکاری تیروئید
  • سندرم متابولیک
  • کلسترول بالا

شانه یخ زده ثانویه می‌تواند در نتیجه صدمات (برای مثال، پارگی روتاتور کاف یا شکستگی) رخ دهد. بیماری‌های مفصل شانه ناشی از ساییدگی و پارگی (آرتروز شانه) یا اعمال جراحی در ناحیه شانه نیز می‌تواند باعث ایجاد شانه یخ زده شود. اگرچه تعدادی از بیماری‌های زمینه‌ای وجود دارند که احتمال بروز این بیماری را بیشتر می‌کنند. اما دلایل دقیق این بیماری هنوز مشخص نیست. از آنجایی که مفصل شانه در صورت کمبود تحرک سریع سفت می‌شود، بی حرکتی شانه می‌تواند علت آن باشد. محرک‌ها می‌توانند آرتروز شانه، کلسیفیه شانه یا تصادف باشند. با این وجود در بیشتر موارد، متخصص شانه نمی‌تواند علت خاصی را پیدا کند.

جراحی شانه یخ زده

جراحی برای ترمیم شانه یخ زده، جراحی آرتروسکوپی شانه است. این روش تنها زمانی انجام می‌شود که تمام روش‌های غیرجراحی در درمان موثر نباشند. در طول جراحی شانه یخ زده، پزشک یک سری برش ایجاد می‌کند و با ابزارهای جراحی کوچکی که در برش‌ها قرار می‌گیرد، ناحیه را ترمیم می‌کند. بهبودی پس از جراحی شانه یخ زده ممکن است سه ماه یا بیشتر طول بکشد. افرادی که تحت عمل آرتروسکوپی قرار می‌گیرند، نسبت به بیمارانی که تحت عمل جراحی باز قرار می‌گیرند، معمولاً سریع‌تر با عوارض کمتر بهبود می‌یابند. اکثر بیماران پس از جراحی تسکین علائم را تجربه می‌کنند، اما روند بهبودی طولانی است.

این روش که تحت بیهوشی عمومی انجام می شود دو مرحله دارد. در مرحله اول، پزشک سعی می کند بافت اسکار و چسبندگی را از کپسول شانه پاک کند. هنگامی که بافت همبند ملتهب آزاد شد، پزشک می‌تواند شانه‌ بیمار را در محدوده کامل حرکت قرار دهد. این جراحی ممکن است به بازیابی تحرک شانه کمک کند. اما باید تنها پس از سایر گزینه‌ها در نظر گرفته شود.

بهبودی پس از جراحی می تواند دردناک و دلسرد کننده باشد، به خصوص زمانی که زمان انجام تمرینات حرکتی مورد نیاز شانه فرا می رسد، این چیزی است که باعث می شود برخی از بیماران حرکات خود را حتی بیشتر از قبل از جراحی محدود کنند، که فقط مشکلات حرکتی شانه آنها را تشدید می کند.سایر خطرات جراحی شامل عفونت، آسیب های عصبی و/یا غضروفی، آسیب استخوان بازو و خونریزی است.

چه کسانی کاندیدهای جراحی شانه یخ زده هستند؟

پزشک ابتدا بیمار را ارزیابی می‌کند تا ببیند آیا او کاندید عمل جراحی است یا خیر. جراحی معمولاً برای بیمارانی اختصاص دارد که با درمان‌های غیرجراحی بهبود نیافته‌اند.

people

نتیجه جراحی های شانه یخ زده

با کلیک در این بخش میتوانید از نتایج جراحی های دکتر کوشان باخبر شوید و پزشک خود را با توجه به میزان رضایت بیماران انتخاب کنید.

خطرات مرتبط با جراحی شانه یخ زده

در حالی که جراحی آرتروسکوپی شانه برای درمان طور کلی بی خطر است، ممکن است باعث بروز عوارض خاصی شود. قبل از تصمیم گیری برای انجام عمل جراحی، پزشک مزایا و خطرات آن را بیان می‌کند. عوارض جراحی شانه یخ زده شامل موارد زیر می‌شود.

عفونت

عفونت یک خطر مرتبط با جراحی است. جراحی‌های شانه، مانند جراحی آرتروسکوپی، مستعد ابتلا به استاف و استرپتوکوک هستند. پزشک امکان دارد برای جلوگیری از عفونت به شما آنتی بیوتیک بدهد.

آسیب عصبی

چندین اعصاب اطراف مفصل شانه هستند که ممکن است در طی جراحی شانه آسیب ببینند.

کندرولیز

کندرولیز یک عارضه جدی است که می‌تواند منجر به آرتریت در مفصل شود. اگر کندرولیز پس از تجربه یک آسیب ورزشی در یک فرد جوان اتفاق بی‌افتد، شانه می‌تواند برای همیشه آسیب ببیند.

آسیب به سر و گردن

در موارد نادر، سر و گردن امکان دارد به دلیل نزدیکی مفصل شانه آسیب ببینند.

آمادگی برای جراحی شانه یخ زده

پزشک در طول درمان به شما اطلاعات لازم را خواهد داد. آنچه لامز است در حین، قبل و بعد از جراحی انجام دهید. بنابراین نگران این بخش نباشید. به طور کلی بهتر است کارهای زیر را انجام ندهید:

• سیگار نکشیدن
  • مصرف الکل را محدود کنید
  • در صورت داشتن تب، سرماخوردگی یا بیماری قبل از جراحی به پزشک خود اطلاع دهید.

پزشک شما جراحی آرتروسکوپی شانه را انجام می‌دهد. در طی جراحی آرتروسکوپی شانه، پزشک یک سری برش‌های کوچک ایجاد می‌کند. پزشک متخصص در مرحله بعدی دوربین را به داخل مفصل شانه میفرستد تا آسیب را پیدا کند. پس از جراحی، پزشک ممکن است از شما بخواهد که از آتل بازو استفاده کنید تا کپسول شانه در جای خود بماند. فیزیوتراپی برای کمک به بازیابی قدرت و انعطاف پذیری مفصل بعد از جراحی ضروری است.

مدت زمان بهبودی بعد از جراحی شانه یخ زده

بهبودی پس از جراحی می‌تواند یک روند کند باشد. بهبودی کامل ممکن است تا سه ماه طول بکشد. ضروری است که روال فیزیوتراپی خود را به دقت دنبال کنید تا بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن به فعالیت‌های خود بازگردید. اکثر بیماران پس از جراحی تسکین درد قابل توجه و بهبود دامنه حرکتی را تجربه می‌کنند.

جراحی برای تقریباً 50 درصد از بیماران مبتلا موفقیت آمیز است. اما بهبودی هر فرد با سرعت متفاوتی پیش می‌رود. البته لازم به ذکر است که برخی از افراد حتی چندین سال پس از جراحی همچنان درد و سفتی را تجربه می کنند. همچنین، کپسولیت چسبنده می تواند پس از جراحی عود کند. عوامل خطرزا مانند دیابت، خطر عود را تا حد زیادی افزایش می دهد. حفظ حرکت در مفصل شانه پس از جراحی برای یک نتیجه موفقیت‌آمیز حیاتی است، اما می‌تواند یک فرآیند بسیار دردناک باشد. عدم رعایت برنامه فیزیوتراپی که پزشکتان تجویز کرده است، احتمال بازگشت آسیب را به شدت افزایش می دهد.

جایگزین های جراحی شانه یخ زده

هر سال که می گذرد، تعداد مراجعین مبتلا بیشتر میشود. روش های درمان بدون جراحی شامل فیزیوتراپی تا تجویز دارو و در نهایت جراحی از روش های مختلف درمان است. اما هیچ یک از این گزینه ها برای بهبودی سریع قابل اجرا نیستند.

برخی از روش ها، مانند تزریق استروئید، چیزی بیش از تسکین کوتاه مدت از علائم، بدون توجه به علت زمینه ای انجام نمی دهند.  اما چسبندگی‌های کپسول شانه را که در وهله اول مانع حرکت شانه می‌شود، برطرف نمی‌کنند.

در برخی موارد بیماران حتی پس از جراحی مشکلاتشان باقی مانده است. این موضوع گاه بخاطر تشخیص اشتباه پزشک است. اگرچه برخی از علائم شانه یخ زده شبیه به سندرم گیرافتادگی شانه است، اما واقعیت این است که مراجعه به متخصصین با تجربه میتواند احتمال این اشتباه را به صفر برساند. بنابراین پیشنهاد میکنیم در انتخاب پزشک خود دقت لازم را به عمل بیاورید.

آیا جراحی شانه یخ زده درد دارد؟

رهاسازی کپسول آرتروسکوپی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، بنابراین در حالی که این روش به خودی خود دردناک نیست، بیماران درد شدید شانه را در مرحله بهبودی بعد از عمل و در طول فیزیوتراپی گزارش می کنند. حتی با استفاده از داروهای مسکن و ضد التهاب، بسیاری از بیماران درد پس از عمل را به قدری شدید می‌بینند که مانع بزرگی بر سر راه حرکات شانه و تمرینات حرکتی آنها می‌شود.