جراحی با آرتروسکوپی جزء جراحی‌های بسته به شمار می‌رود. مفاصل مهمی همچون شانه، آرنج و زانو از طریق آرتروسکوپی قابل جراحی هستند. بین مفاصل یاد شده، شانه پر تحرک‌ترین و در عین حال با قابلیت‌ترین مفصل از لحاظ حرکتی است. آرتروسکوپ یک دوربین بسیار ظریف است که وارد بدن می‌شود و می‌توان مفصل شانه را از طریق آن مشاهده کرد. در حین مشاهده جزئیات شانه در مانیتور، جراح عمل را انجام می‌دهد. در حال حاضر عمل جراحی آرتروسکوپی شانه بسیار پر طرفدارتر از جراحی باز شانه است. همچنین امکانات انجام این جراحی، با پیشرفته‌ترین لوازم، موجود است. در ادامه با دکتر کوشان همراه شوید تا بیشتر درباره آرتروسکوپی شانه بدانید. همچنین اگر به سوال شما در متن پاسخی داده نشده، در بخش کامنت‌ها یا واتس اپ از دکتر کوشان بپرسید.

آرتروسکوپی-شانه-دکتر-کوشان

درباره آناتومی شانه بیشتر بدانید

سر استخوان بازو درون یک حفره کاسه‌ای که در استخوان کتف وجود دارد، قرار گرفته است. بین این دو، غضروف که یک ماده لغزنده، صیقلی و بدون مقاومت است قرار دارد تا به راحتی دست حرکت کند. اطراف این حفره کاسه‌ای شکل نیز توسط غضروفی به نام لبروم احاطه شده است. لبروم حالت ضربه گیری دارد و این حفره را با ثبات نگه می‌دارد. مفصل با یک سری بافت‌ها به نام رباط احاطه شده است. این رباط‌ها به شکل کپسولی هستند که مفصل را محکم نگه می‌دارند. کپسول شانه توسط چهار تاندون نگه داشته می‌شود. جنس تاندون‌ها ضخیم است و به نگهداری استخوان بازو به کاسه شانه، کمک می‌کند. اصطلاحاً به آن تاندون روتاتور کاف می‌گویند. کاف به استخوان کتف می‌چسبد و سر استخوان بازو را نگه می‌دارد. بین روتاتور کاف و استخوان شانه ماده‌ای لیز و چرب وجود دارد. این ماده نیز کمک می‌کند که بازو به راحتی حرکت کند.

اگر مدت‌هاست که درد شانه را تحمل می‌کنید. اگر روش‌های درمانی دیگر پاسخگو نیستند؛ شاید باید به فکر جراحی شانه باشید. آرتروسکوپی شانه در حال حاضر بهترین روش برای جراحی شانه است. به کمک این روش هم نوع بیماری شما تشخیص داده می‌شود و هم با این روش درمانی می‌شوید. آرتروسکوپی شانه تا به حال اثرات درمانی بسیار قابل قبولی از خود نشان داده است.

جراحی شانه

آرتروسکوپی شانه چیست

آرتروسکوپی روش درمانی است که به وسیله آن جراحان ارتوپدی می‌توانند جراحی درون مفصلی را انجام دهند. همانطور که از اسم آرتروسکوپی بر می‌آید؛ در زبان لاتین اسکوپ به معنای دیدن است آرترو نیز به معنای مفصل است. در این روش به وسیله دیدن درون مفصل‌ها می‌توان آنها را جراحی کرد.

آرتروسکوپی شانه چطور انجام می‌شود

در این روش جراح دوربین بسیار ظریف و کوچکی به اسم آرتروسکوپ را وارد مفصل بیمار می‌کند. تصاویر این دوربین در مانیتور به نمایش در می‌آید. توسط تصاویری که نمایش داده می‌شود، جراح مشکل را تشخیص داده و با ابزار مینیاتوری جراحی می‌کند. در این روش نیاز است برش‌های بسیار کوچکی برای وارد کردن آرتروسکوپ ایجاد شود. برعکس جراحی باز که به برش‌های بزرگتری نیاز دارد. در این روش بیمار درد کمتری احساس می‌کند و زودتر به روال عادی زندگی برمی‌گردد. در واقع به این می‌ماند که درون یک حفره تاریک را می‌توانید ببینید. وقتی آن حفره تاریک روشن می‌شود، نقطه ای که مشکل دارد و باعث بروز درد شده است، به خوبی نمایان می‌گردد. در نتیجه تشخیص بیماری و درمان آن بسیار سریع‌تر انجام می‌شود.

بهترین زمان برای آرتروسکوپی شانه

وقتی درمان‌های دیگر، علاج درد شانه شما نباشد، پزشک جراحی شانه را پیشنهاد می‌دهد. آرتروسکوپی شانه بهترین و نوین ترین روش جراحی شانه است. منظور از درمان‌های دیگر، فیزیوتراپی، مسکن‌ها، تزریق، پمادهای موضعی و غیره است. که باعث کاهش التهاب شانه می‌شوند.
یکی از عمده دلایل آسیب به شانه، استفاده بیش از حد از آن است. برای افرادی که ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند، یا شغلشان ایجاب می‌کند، این مورد پیش می‌آید. دلیل دیگر آسیب شانه، کهولت سن و فرسودگی شانه است. ممکن است با آتروسکوپی، سایر مشکلات شانه که ممکن است به خاطر تاندون یا لبروم و غیر باشد تشخیص داده شده و درمان شود. از آرتروسکوپی شانه برای درمان موارد زیر استفاده می‌شود: درمان و ترمیم روتاتور کاف، رفع خار استخوان، ترمیم لبروم، درمان رباطها، برداشتن بافت غضروفی شل شده، درمان دررفتگی مکرر شانه، درمان شانه منجمد، آزادسازی عصب گرفته، شکستگی، کیست شانه و غیره. البته برخی بیماری‌ها همچنان به عمل باز نیاز دارند. مانند تعویض مفصل شانه.

شانه منجمد چیست؟

شانه منجمد در واقع چسبندگی کپسول شانه محسوب می‌شود. در این بیماری، مفصل با محدودیت در حرکت و درد و خشکی همراه است. غیر از مواردی مانند آسیب دیدگی یا استفاده بیش از حد، بیماری‌هایی همچون سکته مغزی و دیابت ممکن است باعث آن شوند. در این عارضه بافت اطراف مفصل خشک شده و حرکت شانه دردناک و سخت می‌شود.

طرح درمان

قبل از اینکه طرح درمانی توسط جراح ریخته شود؛ او باید از سلامتی شما مطوئن شود. اینکه مشکلی برای انجام جراحی ندارید. به این معنی که شما باید آزمایش‌های لازم قبل از جراحی را انجام دهید. توسط این آزمایش‌ها قند خون شما، فشار خون، تعداد ضربان قلب، قفسه سینه و غیره ارزیابی می‌شود. حتی شاید لازم باشد که جراح ارتوپد، شما را به پزشک ارجاع دهد تا از صحت آزمایش‌ها و سلامتی شما مطمئن شود. اگر بیماری خاصی دارید و یا داروی خاصی مصرف می‌کنید؛ باید حتما قبل از عمل اعلام کنید. ممکن است لازم باشد برخی از داروها را قطع نمایید. در مواردی ممکن است عمل آرتروسکوپی به صورت سرپایی انجام شود. این کاملا به سلامتی بیمار بر می‌گردد.

جراحی آرتروسکوپی شانه

پس از چک کردن رکوردهای پزشکی مانند سی تی اسکن، ام‌آرآی، نوار عصب و غیره، وقت جراحی تعیین می‌گردد. بیمارستان تمامی موارد لازم که برای مراقبت قبل از جراحی لازم است، به شما اعلام می‌کند. در روز جراحی بیهوشی کامل خواهید داشت. سپس جراح مایعی برای تورم مفصل تزریق می‌کند. بعد برش‌های کوچک را روی شانه ایجاد کرده و آرتروسکوپ را وارد مفصل شما می‌کند. درون مفصل را مشاهده کرده و مشکل را می‌یابد. تورم مفصل، آن را در مانیتور آرتروسکوپی بهتر نشان ‌می‌دهد.

پس از پیدا کردن مشکل توسط جراح با دستگاه آرتروسکوپ، ترمیم آن آغاز می گردد. جراح با ابزارهای کوچکی که از برش‌های کوچک وارد مفصل شده، شروع به جراحی و ترمیم عارضه می‌کند. این ابزارها به کوچکی دوربین‌های آرتروسکوپ هستند. پس از جراحی، محل برش‌ها بخیه‌های ریز می‌خورد.

مراحل بیهوشی

عمل آرتروسکوپی شانه با بیهوشی کامل انجام می شود. این عمل طولانی نیست و زمان آن معمولاً یک ساعت است. بیشتر شدن زمان آن به طولانی شدن پیدا کردن مشکل شانه توسط جراح بستگی دارد.

مراقبت‌های کلی بعد از جراحی

با وجود کمتر دردناک بودن عمل آرتروسکوپی شانه، ممکن است برای چندین هفته شما به استراحت نیاز داشته باشید. نه به این معنی که تمامی این هفته‌ها برای شما روزهای دردناکی باشد. بلکه بیشتر به این خاطر که این مدت زمان طول می‌کشد تا شانه شما به طور کامل ترمیم شود. اما حدوداً ممکن است برای یک هفته درد داشته باشید. بهترین مسکن برای درد، کمپرس یخ است. در صورت نیاز جراح برای شما مسکن تجویز می‌کند. شب‌ها به گونه‌ای بخوابید که پشت شما به زمین نباشد.

در روزهای اول معمولا لازم است به صورت نشسته یا روی صندلی به طور خمیده بخوابید. پانسمان‌تان باید به موقع عوض شود تا زخم دچار عفونت نشود. به هیچ عنوان محل جراحی نباید خیس شود. پس از تمام شدن دوره نقاهت، درد و التهاب، نوبت به توانبخشی میرسد. جراح با تجویز فیزیوتراپی و طرح‌ریزی یک سری ورزش‌های لازم، کمک می‌کند شانه به حالت اولیه برگرد. اگر جراحی سنگینی نداشته‌اید، حرکات ورزشی را به تنهایی در منزل می‌توانید انجام دهید. اما اگر جراحی شما سخت و پیچیده بوده باشد، ممکن است به فیزیوتراپیست نیاز داشته باشید.

بهترین زمان برای آرتروسکوپی شانه

یکی از عمده دلایل آسیب به شانه، استفاده بیش از حد از آن است. برای افرادی که ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند، یا شغلشان ایجاب می‌کند، این مورد پیش می‌آید. دلیل دیگر آسیب شانه، کهولت سن و فرسودگی شانه است. ممکن است با آتروسکوپی، سایر مشکلات شانه که ممکن است به خاطر تاندون یا لبروم و غیر باشد تشخیص داده شده و درمان شود. از آرتروسکوپی شانه برای درمان موارد زیر استفاده می‌شود: درمان و ترمیم روتاتور کاف، رفع خار استخوان، ترمیم لبروم، درمان رباطها، برداشتن بافت غضروفی شل شده، درمان دررفتگی مکرر شانه، درمان شانه منجمد، آزادسازی عصب گرفته، شکستگی، کیست شانه و غیره. البته برخی بیماری‌ها همچنان به عمل باز نیاز دارند. مانند تعویض مفصل شانه.

شانه منجمد چیست؟