دررفتگی مکرر شانه چیست؟

دررفتگی مکرر شانه یکی از مشکلاتی است که بسیاری از بیماران درباره آن میپرسند و یا برای درمان به مطب مراجعه میکنند. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که گردی سر بازو از گوی کتف جدا شود. در چنین حالتی ظاهر شانه متفاوت می شود و یک برآمدگی در جلو یا پشت شانه آسیب دیده به وجود می آید.

درد نیز از دیگر نشانه های دررفتگی شانه است. باید بدانید که تنها روش درمان دررفتگی مکرر شانه، عمل جراحی شانه است. حتی طبق جدیدترین متدهای درمانی، با اولین دررفتگی شانه باید عمل جراحی انجام شود. بعد از عمل جراحی شانه، عملکردی شبیه به یک شانه سالم خواهد داشت. فراموش نکنید که امکان دررفتگی یک شانه سالم نیز وجود دارد. بنابراین عمل جراحی برای دررفتگی مکرر شانه به معنی این نیست که دیگر و هرگز این اتفاق برایتان نخواهد افتاد. اما در صورت تکرار این اتفاق و عمل نکردن، آسیب به طور قطع ادامه پیدا خواهد کرد. در این ویدیو دکتر کوشان در برنامه عصر خانواده به این سوال به طور کامل پاسخ داده است. لطفا ویدیو مقابل را مشاهده کنید:

دررفتگی شانه چگونه اتفاق می افتد؟

دررفتگی شانه می توانند کامل یا نسبی باشد. در رفتگی نسبی یا ناکامل که ساب لاکسیشن، subluxation نامیده می شود، به این صورت است که سراستخوان بازو به طور ناکامل از حفره گلنوئید خارج می گردد. زمانیکه لیگامانهای اطراف شانه ضعیف شوند و کپسول مفصلی پاره شده و ترمیم نشود، احتمال دررفتگی مکرر و ناپایداری مزمن شانه افزایش می یابد.

علائم دررفتگی شانه

اولین نشانه و علامت دررفتگی شانه، درد زیاد است. معمولا در رفتگی مکرر احساس آویزان بودن شانه و و حرکت به داخل و خارج از مفصل شانه وجود دارد. اگر هر کدام از علائم زیر را دارید، بهتر است پیش از وخیم شدن مشکل به پزشک متخصص مراجعه کنید: دررفتگی مکرر، رخ دادن مکرر حالت لقی و خالی شدن شانه، حس دائمی شلی شانه و اینکه بیمار حس می کند شانه شل و آویزان است، درد به دنبال آسیب شانه

سن بیمار نیز در تعیین نشانه و علائم پس از دررفتگی مکرر شانه، تاثیرگذار است. در واقع می توان گفت پس از دررفتگی حاد شانه، معمولا شانه بین یک هفته (در افراد بالای 40 سال) تا سه هفته (در افراد زیر 20سال) بی حرکت می گردد. هرچه سن اولین دررفتگی پایین تر باشد احتمال ناپایداری مزمن و دررفتگی مکرر شانه بیشتر میشود. با توجه به سن می توان تقسیم بندی زیر را برای بیمارانی که دچار این مشکل می شوند انجام داد:

  • زیر ده سال: احتمال دررفتگی مجدد 100 درصد
  • ده تا بیست سال: احتمال دررفتگی 25-95 درصد
  • بیست تا سی سالگی: احتمال دررفتگی مجدد 40-80 درصد
  • سی تا چهل سالگی: احتمال دررفتگی مجدد 40-70 درصد
  • بالای چهل سال: احتمال دررفتگی 0-25 درصد

علت دررفتگی شانه

علت های دررفتگی شانه متفاوت است اما سه علت شایع میتواند باعث این مشکل شود:

  • دررفتگی در اثر آسیب یا ضربه شدید:

یک آسیب یا ضربه شدید باعث دررفتگی کامل شانه می گردد. زمانیکه شانه در می رود لیگامانهای جلویی شانه آسیب می بیند. لبروم (که یک بافت فیبرو بوده و در جلو حفره گلنوئید قرار دارد و عمق گلنوئید را زیاد می کند و کمک زیادی به جلوگیری از دررفتگی می گردد) کنده می شود. این کندگی به نام ضایعه بنکارت شناخته می شود. ترمیم این ضایعه از مهمترین اقدامات جراحی است.

  • فشار و کشیدگی مکرر:

در تعدادی از افراد، ناپایداری شانه بدون دررفتگی واضح رخ می دهد. گاها این افراد بطور ذاتی لیگامانهای شل تری نسبت به افراد عادی دارند و گاهی این شلی لیگامانی به علت فعالیتهای تکراری که دست به بالای سر می رود، ایجاد می گردد. شناگران، تنیس بازان و والیبالیست ها نمونه ای از این افراد هستند.

  • ناپایداری در جهات مختلف:

در تعداد کمی از بیماران شانه می تواند در جهات مختلف و به طور خودبخودی در برود. این افراد معمولا شلی واضح لیگامانی به طور ارثی دارند.

اگر دررفتگی شانه درمان نشود چه عواقبی دارد؟

یکی دیگر از سوالاتی که بیماران می پرسند این است که اگر دررفتگی مکرر شانه درمان نشود چه عواقبی خواهد داشت؟ اگر دچار دررفتگی هستید و تا به امروز به فکر درمان نیفتاده اید، بهتر است حتما این ویدیو را مشاهده کنید تا درباره مشکلات عدم درمان و آسیبی که به بدن خود وارد خواهید کرد بیشتر بدانید. آرتروز، خوردگی شانه و بیماری های دیگر از نشانه های قطعی عدم درمان است.

آیا دررفتگی قدیمی درمان سخت تری دارد؟

بله، پاسخ به این سوال به طور قطع بله است. در این ویدیو، درمان بیماری را خواهید دید که در اثر تشنج دچار دررفتگی قدیمی خلفی شانه شده اند. اگرچه در نهایت بیمار نتیجه مثبتی گرفته اند اما پشت گوش انداختن بیماری میتواند کارتان را بسیار سخت تر کند.

درمان دررفتگی مکرر شانه

باید این نکته را در نظر داشته باشید که تنها راه درمان قطعی، برای دررفتگی مکرر شانه، جراحی است. زمانی که با مشکل دررفتگی شانه به پزشک متخصص مراجعه می کنید، ابتدا پزشک یک روش درمان غیر جراحی شامل فیزیوتراپی، اصلاح فعالیت هایی که باعث تشدید بیماری می گردد و درمان دارویی را تجویز می کند. سپس با بررسی وضعیت بیمار درباره نوع ادامه درمان تصمیم گیری خواهد شد. در روش جراحی، پزشک متخصص لیگامانهای پاره شده را ترمیم خواهد کرد. اگر تشخیص پزشک این باشد که برای درمان نیاز به جراحی دارید، جراحی دررفتگی مکرر شانه به دو صورت انجام می شود. جراحی آرتروسکوپی و جراحی به روش باز.

اطلاعات بیشتر درباره جراحی شانه کلیک کنید: جراحی شانه

جراحی دررفتگی مکرر شانه به صورت باز

 اگر دچار دررفتگی مکرر شانه باشید، همانطور که گفته شد تنها راه درمان، جراحی است. با توجه به شرایط بیمار و نوع آسیب ممکن است جراحی باز و یا آرتروسکوپی پیشنهاد شود. در این ویدیو جراحی دکتر کوشان عزیز برای درمان بیماری را ملاحظه میفرمایید که به صورت مکرر دررفتگی شانه داشته اند.

جراحی آرتروسکوپی دررفتگی شانه

روش آرتروسکوپی، روش بسیار راحت تری برای درمان است. در روش آرتروسکوپی همانطور که می دانید، دوربین کوچکی از طریق شکافی وارد شانه می شود. جراح در مانیتوری وضعیت شانه را می تواند بررسی کند و درمان را انجام دهد. در جراحی آرتروسکوپی تنها سه سوراخ کوچک در شانه ایجاد می شود. زمان این روش جراحی یک تا دو ساعت است. مزیت این روش نسبت به جراحی باز این است که عوارض جراحی کاهش میابد. در این ویدیو جراحی آرتروسکوپی شانه که توسط دکتر کوشان انجام شده است را خواهید دید. لطفا به توضیحات دکتر کوشان در این زمینه توجه کنید:

در اینجا میتوانید درباره جراحی آرتروسکوپی شانه بیشتر بدانید.

لطفا سوالات خود را در زمینه دررفتگی مکرر شانه در زیر کامنت کنید:

93 دیدگاه. Leave new

  • سلام آقای دکتر من 16 سالمه و سه بار تا آلان کتفم در رفته آیا نیاز به عمل دارد درمانش فقطه عمله
    در ضمن هر چی به شماره ای که گذاشتین زنگ زدم جواب ندادین

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید خیلی لطف میکنین بابت جواب به پیامها
    من ۲۵ سالمه یکسالی هست که دررفتگی مکرر شانه دارم(بر اثر ضربه)
    میخوام برم عمل جراحی آتروسکوپی انجام بدم
    آیا میتونم بعدش به باشگاه بدنسازی برم و ورزشم رو دوباره حرفه ای شروع کنم.مشکلی بوجود نمیاد برای حرکات هالتر برای سرشانه و سینه

    پاسخ
  • محمدیان
    2023-08-17 17:31

    سلام وقت بخیر . پسرم ۱۶ ساله هست . بار اول یک سال و نیم پیش در تشنج کتفش در رفت و بعد از آن توی شش ماه گذشته دو بار حین انجام‌ ورزش و یک بار دستش رو خواست ببره بالا در رفت . چندین دکتر بردم همه گفتن عمل قطعا میخاد ولی یک دکتر گفت با توجه به جسه ی ریزی که داره و سن کمش ممکنه براش مشکل ساز بشه عمل‌ و عوارضی داشته باشه . اگه بشه تا ۱۸ سالگی صبر کنیم بعد عمل انجام بشه.

    خواستم ببینم نظر شما چیه و بستن کتف بندو تا سن ۱۸ سالگی عامل باز دارنده ی مناسب میدونین یا عمل زودتر انجام بشه بهتره

    پاسخ
  • کامران
    2023-06-11 14:44

    سلام اقای دکتر من یک سال پیش عمل لاتارژه شانه انجام دادم دامنه حرکتیم هم خیلی محدود شد تقریبا ده روز پیش کتفم تحت فشار شدید قرار گرفت و از اونروز هنوز درد دارم و دردم کمتر در بخش شانه و بیشتر پیشتم یعنی قسمت کتف درد دارم اصلا احساس در رفتگی نداشتم اما دردم خوب نمیشه ممکنه مجددا دچار اسیب شده باشم؟ شونم با یسری حرکات کششی دچار سوزش میشه

    پاسخ
    • با سلام. عمل لاتانژه معمولا عود نداره. اگر اینکه در اثر یک حرکت یا فشار ناگهانی دچار درد شدید به احتمال زیاد به خاطر فشاری است که روی استخوان سر بازوتون ایجاد شده و معمولا ما متوقع هستیم که درد در عرض سه تا چهار هفته متوقف بشه. البته بعد از عمل لاتانژه ما محدودیت حرکتی رو خیلی نداریم و بیمارامون به حداکثر دامنه حرکتیشون برمیگردن. اگر درد بیش از چهار هفته ادامه داشت حتما سی تی اسکن انجام بدید تا اگر مشکلی وجود داره حل بشه

      پاسخ
  • ارسلان
    2023-04-26 01:14

    سلام خسته نباشید ۱۶ سالم هست حدود ۱ سال پیش بر اثر تصادف کتفم در رفت و تا الان ۴ بار دیگر هم در رفت بار دوم و سوم در باشگاه این اتفاق افتاد و اخرین بار در حرکت دست در رفت بردم پیش دکتر متخصص شانه گفتن که کپسول پاره شده و درمانش عمل که باید پسول رو به استخوان پیچ بکنن به نظر شما بعد یک سال می تونم به ورزش حرفه ای فوتبال و بدن سازی ادامه بدم ؟

    پاسخ
  • محمد عظیمی
    2023-04-14 23:22

    سلام اقا دکتر من شانه ام دره میره نه داخل کار هی روزمره بلکه داخل ورزش کشتی وقت فشار زیاد میاد در میره ممنون میشم که بگین مشکل چیه پیش یه اقا دکتری رفتم میگه شما شلی مفصلی دارین باید بدنسازی تمرین کنید تا بدن شما عضله کنه وکتف شمارو داشته باشه او عضله ایا این امکان وجود داره بنده ۱۹ سال سنمه و بالا ۷ بار دستم در رفته

    پاسخ
  • عباس شمسیان
    2023-03-01 10:47

    سلام جناب دکتر کتفم هرز شده و دو سه بار در رفته آیا نیاز به عمل داره یا روش های دیگری هم هست

    پاسخ
  • علی رحیمی
    2023-02-03 06:17

    سلام اقای دکتر من نزدیک ۱۵ ساله در رفتگی مکرر کتف دارم اسیب ورزشی جوریه ک از زیر بغل میزنه بیرون ایا بعد عمل میتونم باز کار یا ورزش کنم

    پاسخ
  • سلام اقای دکتر من دچار در رفتگی مکرر شدم یعنی ن اینکه هروز در بره کتفم مثلا حتی کارای سنگینم راحت انجام میدم هیچ مشکل خاصی ندارم حتی دردم نمیکنه اما تو بعضی زاویه ها کتفم در میره مثلا رشتم رزمیه موقعی ک یکی میزنه زیر دستم کتفم در میره رفتم عکس گرفتم دکتر عمومی دیدن گفتن باید عمل بشه کتفت الان اگر عمل کنم دوباره میتونم ب ورزشم ادامه بدم؟ ممنون میسم جواب بدین

    پاسخ
  • پيام
    2022-12-25 00:40

    سلام آقاى دكتر وقت شما بخير.
    روشى براى درمان شلى ليگامانها و كپسول شانه وجود داره؟ من قبلا در مورد ليزر و سوزاندن براى كشيدگي و شلى كپسول شنيده بودم.آيا واقعيت داره؟و تاثير داره براى ورزشكارها؟ ممنون

    پاسخ
    • با سلام ببینید اگر این حالت فقط تو یکی از مفاصل داره اذیت میکنه یعنی یکی از مفاصل شانه، بله قابل درمان هست به روش های جراحی که به روش های گوناگون کپسول مفصل رو سفت میکنه. اما اگر این مشکل در کلیه مفاصلتون هست خیر درمان جراحی رو پیشنهاد نمیکنم و واقعیت این است که داروی خاصی هم برای این مشکل وجود نداره.

      پاسخ
  • علیرضاکرمی دریکوند
    2022-11-15 12:37

    سلام وقت بخیر و خسته نیتشید خدمت شما .‌من ۴۲ سالمه چند سال پیش دچار دررفتگی کتف شدم ..بعد از او زمان نزدیک ۵ بار دچار این دررفتگی مجدد شده ام .طوری ک هر وقت در میره خودم جا میندازم .الان دچار درد شدید میباشم ..نظر شما رو میخاستم

    پاسخ
  • مصطفی آق‌میان
    2022-11-06 10:43

    سلام آقای دکتر من در رفتگی مکرر شانه چپ رو دارم تقریبا از بچگی و تا الان بیش از سی مرتبه در رفته. الان سربازم و آخر این ماه خدمت قانونیم تموم میشه، نیاز به عمل دارم آیا شما در بیمارستانی طرف قرارداد نیروهای مسلح عمل انجام میدید که بتونم تو این ماه بیام و شما انجامش بدید؟

    پاسخ
  • سلام آقای دکتر
    من ۲۸ سالمه و اولین بار یک سال و هفت ماه پیش شانه راستم بر اثر یه حادثه در رفت و خودش سر جا رفت و دومین بار یک سال و چهار ماه پیش دوباره در رفت و دکتر برام جا انداخت و پیش چند تا پزشک رفتم که اونا پیشنهاد عمل دادن ولی من هنوز انجام ندادم .. الان یک سال و چهار ماهه که دیگه شانه ام دررفتگی نداشته و احساس می‌کنم خوب شده و درد خاصی هم ندارم و راحت شانه ام را در همه جهت ها حرکت میدم و دررفتگی دیگه اتفاق نمیفته
    الان با توجه به اینکه مدت زیادی هست که دررفتگی نداشتم و درد و محدودیت حرکتی ندارم آیا باز هم نیاز هست عمل کنم؟
    آخه شنیدم اگه دررفتگی عمل نشه دچار آرتروز زودرس میشه و من خیلی از این اتفاق میترسم
    خیلی ممنون میشم پاسخ بدید

    پاسخ
  • محسن مقدم
    2022-10-09 16:28

    سلام جناب دکتر ممنون از پاسخگویی‌هاتون
    من 35 سالمه ،16 سالگی بعلت لقی کتف که در ورزش کشتی برام پیش اومد عمل کردم و تا الان مشکلی ندارم اما میخواستم بپرسم باشگاه بدنسازی مضر نیست برای کتفم، چون بعد باشگاه احساس گرفتگی رو کتفم احساس می‌کنم میترسم دوباره از جاش خارج بشه

    پاسخ
  • حسین
    2022-09-15 23:33

    سلام آقای دکتر خسته نباشید من 16 ساله ام هست تو والیبال کتفم در رفت بعد دوباره بعد 4ماه دوباره در رفت رفتم پیش دکتر انداختش جا دوباره امکان در رفتن داره..
    اگر دوباره در میره راه درمانش چیه

    پاسخ
  • حسین
    2022-09-15 23:31

    سلام آقای دکتر خسته نباشید من 16 ساله ام هست تو والیبال کتفم در رفت بعد دوباره بعد 4ماه دوباره در رفت رفتم پیش دکتر انداختش جا دوباره امکان در رفتن داره.

    پاسخ
  • مهران
    2022-09-09 19:23

    سلام وقت بخیر
    جناب دکتر بنده از ۱۷ سالگی سال یکبار شونه راستم در میرفت تا امسال که برای بار سوم توی خرداد ماه در رفت و یکی دو ماه بعد اصفهان پیش دکتر دهقانی عمل باز انجام دادم،الان حرکته دستم بد نیست ولی احساس خشکی و درد داره بعضی مواقع ،فیزیوتراپی هم میرم ،آیا این درد طبیعیه؟؟و تا چه مدت دیگه این علائم هست و طبیعیه؟

    پاسخ
  • رضا احمدی
    2022-09-08 01:58

    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    حدودا دو سه سالی هست در رفتگی شانه دارم گاهی ماهی یبار گاهی هم شیش ماهی یبار
    پارسال ام ار ای دادم دکتر گف یه پرده داره پاره شده و فورا بایو عمل بشه.
    ولی من عمل نکردم بخاطر ورزشم
    حالا خواستم بدونم اگه عمل کنم ب صورت لیزر چقد بعد عمل میتونم برگردم باشگاه (بدنسازی)
    و یا اگه جراحی باز بشه چقد بعد جراحی میتونم برم باشگاه

    پاسخ
  • سلام
    آقای دکتر من حدود 8 ماه پیش شونم برای بار اول در رفت…تا الانم خداروشکر دگ در نرفته…اما بعضی وقتا احساس درد دارم ولی خفیف..
    الان شونه من خوب شده کامل یا نه ؟

    پاسخ
  • ماریه
    2022-06-05 01:48

    شوهرم سه هفته هست عمل کتف انجام دادن بعلت در رفتگی مکرر، و کپسول گذاشتن، اول عمل که تا چند روز از درد خواب و خوراک نداشتن، الانم هنوز مرتب باید مسکن مصرف کنن، آزمایش عفونت هم دادن، عفونت داشته و از همو ن روز اول عمل تاالان دارن انتی بیوتیک میخورن، بنظرتون علت اینکه درد آروم نمیشه چیه خیلی نگرانیم ، نکنه برای استخوان بازو مشکلی جدی پیش بیاد و یا نیاز به عمل مجدد داشته باشه؟ ممنون از راهنماییتون

    پاسخ
    • با سلام. اگر بعد از این عمل جراحی، عفونت ایجاد شود مسئله قابل توجهی است. معمولا لازمه دو تا سه هفته آنتی بیوتیک مصرف کنید بسته به نظر پزشک تون آنتی بیوتیک داخل رگ یا خوراکی. اما اگر بعد از این مدت عفونت ادامه پیدا کرد شاید لازم باشد شستشوی مجدد با جراحی براتون انجام بدن.

      پاسخ
  • سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من حدود 6 ماه پیش برای اولین شونم در رفت…تا الان خداروشکر دگ شونم در نرفته …ورزشم دوباره شروع کردم حرکات محدود البته…الان من نمیدونم شونم کامل خوب شده؟یعنی لبروم کامل جوش خورده یا نه؟ البته گاهی اوقات یه احساس درد خفیف تو شونم احساس میکنم

    پاسخ
    • با سلام. ببینید معمولا وقتی لبروم یک بار دررفتگی اتفاق می افته دیگه به صورت کامل جوش نمیخوره. و الان اگر زیر 25 سال هستید توصیه میکنم که جراحی ترمیمی براتون انجام بشه. باز برای اینکه مطمئن بشیم بهترین راه ام ار ای است.

      پاسخ
  • علیرضا
    2022-06-01 16:51

    سلام من شانم درفتگی داشت عمل کردم به دستور دکتر بعد بیست روز باز کردم تو مدت‌ ۱ هفته بعد باز کردن دوبار تا به الان درفتگی داشته که خود به خود دستمو یکم تکون دادم جا رفته الان نیاز به جراحی داره

    پاسخ
  • ابراهیم
    2022-05-08 02:19

    سلام ممنونم از پاسخ شما . ویه چیز دیگه نتیجه mri که دکتر دید گفت نرمال هست ولی دردوسوزش در سرشانه و جلو وپشت شانه دارم ودر زمان مصرف دارو درد کم میشه ولی احساس لقی وحالت بیرون اومدن رو داره .ممنون میشم بفرمایید تشخیص جناب عالی چیست وبنده رو راهنمایی کنید.و اگر بخوام جراحی رو در بیمارستان انجام بدم میزان هزینه عمل را تقریبی بفرمایید ممنون میشم لطفی بفرمایید ..

    پاسخ
  • ابراهیم
    2022-05-07 02:31

    باسلام خدمت استادمحترم بنده درتاریخ ۱۶/۹/۱۴۰۰ دراثر تصادف با کف دست خوردم زمین که مچ دستم شکست و شانه راستم دارد رفتگی شدودربیمارستان جهاندازی شد ولی تا آلان خوب نشده وتقریبا ۱۰ها بار در رفته دکتر رفتم mri گرفتم و یک سری قرص و ‌کپسول داد ولی تآثیری نداره از نظر شما چیکار باید بکنم ممنون

    پاسخ
  • مجید
    2022-04-02 01:26

    با سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر
    من ۲۵ سالم هست که تقریبا ۴ سال پیش افتادم زمین و شانه دست راستم در رفت و خودمون جا انداختیم و بعدش که عکس گرفتیم گفتن جا افتاده ، اما از اون به بعد مدام در میره و تا الان تقریبا تا الان ۵ بار در رفته و دیگه نمیتونم فعالیت ورزشی انجام بدم ، خواستم بدونم من الان نیاز به جراحی دارم یا با فیزیوتراپی قابل درمان هست .

    پاسخ
  • نیما
    2022-03-21 03:55

    با سلام
    جناب دکتر من ۲۸ ساله هستم،در سن ۱۷ سالگی در مبارزه بکس،کتف سمت راستم در رفت،و بعد اون همش در رفتگی مکرر داشتم،یعنی تو این چند سال حدودا ۵۰ بار در رفته خودم جا انداختم،ولی درد خیلی شدید احساس نکردم،الانم باشگاه بدنسازی میرم،ولی تو یک حالت های خاص فقط کتفم در میره ک اون حرکات رو انجام نمیدم،در مدت چندین سال ب علت وضعیت بد مالی نتونستم به دکتر متخصص مراجعه کنم متاسفانه،آیا بعد از این مدت باید تعویض مفصل داشته باشم؟خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
  • Seifouri
    2022-03-12 21:10

    با عرض سلام و خسته نباشید،آقای دکتر من ۲۳سالمه و دچار در رفتگی مکرر شانه شدم در ورزش کشتی، به چند متخصص مراجعه کردم و به خاطر آسیب زیادی که در (تکرار در رفتگی) به وجود اومده بود همگی جراحی باز و استفاده از پلاک (پیچ و پلاک) رو پیشنهاد دادن.اما من در مورد محدودیت های حرکتی بعد از عمل نگرانم,سوالم اینه که این محدودیت ها چقدره و آیا دست به حالت طبیعی بر میگرده؟؟این پلاک ها تا چه مدتی باید در کتف باشند؟ممنون از شما

    پاسخ
    • با سلام. عمل باز دررفتگی هیچ محدودیت حرکتی رو ایجاد نمیکنه. اگر محدودیتی به وجود بیاره بسیار کمه و هیچ نگران کننده نیست. اون لوازمی هم که استفاده میشه لازم نیست که خارج بشه. البته لازمه که عمل بسیار دقیق انجام بشه که هیچ محدودیت حرکتی ایجاد نشه.

      پاسخ
  • امیر مبین
    2022-01-25 18:23

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد محترم، آقای دکتر من حدودا 5هفته ست عمل جراحی شانه کردم(دررفتگی مکرر شانه قدامی). عمل لاتارژه، ترمیم بنکارت کردن.. ولی الان احساس لقی کمی دارم یعنی حس میکنم سفت نشده.. این طبیعی هست؟ فیزیوتراپی نکردم(چون فعلا گفتن بعداز درآوردن آویزتو هفته ششم)40ساله هستم از.. مممنون اگه وقت بزارین🙏

    پاسخ
    • با سلام. معمولا بعد از 4 هفته من به بیمارانم اجازه شروع حرکت رو میدم. معمولا نباید خیلی احساس لقی وجود داشته باشه اما غیرطبیعی هم الان تلقی نمیشه. میتونه به خاطر ضعف عضلات شما بخاطر طولانی اویز کردن گردن باشه. عفلا برای تقویت عضلات فیزیوتراپی را شروع کنید. معمولا توقع ما این است که بعد از 3 ماه مشکل کاملا برطرف بشه.

      پاسخ
  • محمد علی
    2022-01-10 18:47

    سلام داکتر صاحب برادرم بازویش به مدت شش ماه می‌شود شکسته وبرآمدگی دارد کدامرای حل وجود دارد که بعد از عمليات دوباره دست حرکت خودرا داشته باشد

    پاسخ
  • سلام آقا دکتر خسته نباشید من تو ورزش کتفم در رفت چندسال پیش بعد چندسال به تازگی رفتم سمت کشتی ولی اینبار دیگه به طور مکرر شانم در میره جوری که من رفتم برا شنا وسط شنا کردن کتفم در رفت نتونستم شنا کنم بنظرتون باید جراجی بشم؟؟و اینکهاگه جراحی بشم دیگه کتفم مث سابق میشه؟؟

    پاسخ
    • سلام و وقت بخیر. حالتی که میفرمایید دررفتگی مکرر شانه است. دررفتگی مکرر شانه تنها درمانش جراحی است. بعد از جراحی شانه به حالت قبل برمیگردد و شما میتوانید به فعالیت های قبلی خود ادامه دهید.

      پاسخ
      • سلام
        دچار دررفتگی ترقوه شدم و از پشت استخوان کتف بیرون زده دوبار دچار دررفتگی شدم درحالت عادی درد ندارم ولی خیلی زود دستم خسته میشه و این درد تا شست دستم کشیده میشه ممنون میشم کمکم کنید
        حتما نیاز به جراحی دارم ؟

        پاسخ
        • با سلام. با توجه به سوالی که میفرمایید باید عکستون رو ببینم ولی مجموعا به نظرم شما دچار دررفتگی درجه بالای ترقوه هستید، که علامت هاش همینه. اگرچه ممکنه خیلی درد نداشته باشه. توصیه ام این است که حتما جراحی رو انجام بدید. البته اگر عکستون رو ببینم بهتر راهنمایی میکنم.

          پاسخ
  • سید رسول کاظمی
    2021-12-19 15:58

    سلام خسته نباشین من ۲۱سالمه من کتفتم توی مبارزه بوکس در رفته و دکتر گفته ک کپسولش نمیدونم خورده شده باید با یک آمپول ترمیمش کنیم آیا انجامش بدم؟و اینکه تا چن وقت اگ کتفم در نرفت مطمئن بشم ک دیگ به راحتی کتفم در نمیره؟

    پاسخ
    • لام. این حالت پارگی کپسول مفصل است. در افرادی که ورزش میکنند یا زیر 25 سال هستند این مشکل ایجاد می شود و با جراحی حل میشود.

      پاسخ
      • حسین
        2022-02-01 13:20

        با عرض سلام و خسته نباشید ، من۲۶ سالمه حدودا ده سال پبش دررفتگی مکررشانه داشتم و جراحی کردم ، خیلی خوب بود و… تا دیشب باشگاه بودم بوکس یهو ضربه خوردو در رفت همون کفتم که جراحی کرده بودم حالا جاشانداختیم رفتم بیمارستانم گرافی گرفتم گفت اوکیه و.. حالا سوالم اینه، دوباره بایدبرم جراحی یعنی دپباره در رفتگی مکررمیگیرم ،باتشکرفراوان

        پاسخ
      • سلام ووقت بخیر،آقای دکتربنده هم مشابه این اتفاق واسم افتادودکترم گفتن باآمپول ترمیم میشه،آیاشماتاکنون بیماری داشتیدکه باتزریق آمپول کپسول مفصلش ترمیم شده باشد؟

        پاسخ
      • سلام آقای دکتر
        من ۱۶ سالم بود کتفم متاسفانه در رفت بعد اون تا الان که ۲۲ سالمه ۸ باری در رفته ولی بعد چند ثانیه خودش جا میوفته
        با عمل جراحی آیا بعدش میتونم دوباره وزشی مثل کشتی ادامه بدم؟

        پاسخ
  • امید سیدی
    2021-11-04 03:35

    سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما جناب دکتر عرض کنم خدمتتون که بنده حدود ۷روز پیش بر اثر تشنج دررفتگی شانه برام اتفاق افتاد بلافاصله بعد از این اتفاق رفتم بیمارستان و اونجا برام جا انداختن و گفتن ۲هفته باید شانه بسته باشه بعد از اون میتونی باز کنی و جلسات فیزیوتراپی رو بری میخواستم بدونم آیا ممکنه که مجدد شانه من در بره ؟ یعنی ممکنه نیاز به عمل جراحی باشه ؟ چه کاری باید انجام بدم که نیاز به جراحی نباشه ؟

    پاسخ
    • سلام. این حالت باعث پارگی کپسول مفصلی می شود و احتمال اینکه دررفتگی مجدد اتفاق بیفتد وجود دارد. حتما ام ار ای انجام دهید و نتیجه را به پزشک متخصص شانه نشان دهید. اگر پارگی خفیف باشد با فیزیوتراپی احتمالا می توان جلوی دررفتگی مجدد را گرفت. اگر پارگی زیاد باشد نیاز به جراحی است.

      پاسخ
  • سلام خدمت شما دکتر بزرگوار

    بنده دچار درفتگی مکرر هستم، میخاستم لطف بفرمایید عوارض بلند مدت عمل لاتارژه شانه را بگویید و اینکه این عمل پس از سال ها چه عوارضی داره
    و اگر لاتارژه دچار درفتگی بشه چه عملی انجام میشود

    با تشکر از شما

    پاسخ
  • سلام خدمت شما
    خسته نباشی و خدا قوت

    اقای دکتر چنتا حرکت ورزشی برای قوی شدن و عضله سزی سازی کپسول شانه معرفی میکنید

    با تشکر ازشما

    پاسخ
  • میلاد
    2021-06-19 15:04

    سلام اقای دکتر خسته نباشید ممنون بابت وقتی که برای بیماران میزارید اقای دکتر من 1سالو 9ماه پیش جراحی شونه انجام دادم اسلپ وبنکارت1تا3 اما هنوز دامنه اکسترنال روتیشنم کامل نیست و اینکه روش میخوابم اگه بد جهت باشه درد میگیره میخواستم بپرسم دوباره پاره شده یا این درد طبیعیه و اینکه دکتر به من گفته میتونی بدنسازي پر فشار داشته باشی ولی فقط نباید دستت به پشت برگرده میخواستم بپرسم میتونم یا خیر و ایا مراقبت دیگه ای هست یا نه ممنون دکتر

    پاسخ
  • بابک محبی
    2020-11-20 12:52

    سلام روزتون بخیر من ۲۸ سالمه و چندین ساله که دچار در رفتگی مکرر شانه هستم یعنی از بچگی تا به حال که چند سال اخیر هر لحظه که اراده کنم این اتفاق میفته الان چند روزی هست که درد شانه دارم به صورتی که حرکت دادن همراه با درد شدیده که چند باری هم پیش دکتر های متفاوتی رفتم که اوایل بچگی گفتن که رشدت کامل بشه بعد بیا و کامل شد رفتیم فیزیوتراپی دادن که تاثیری نداشت و اخیرا دکتری که رفتم نظر به عمل جراحی داشتن و بعد گفتن که ارثیه و شلی رباط و عمل هم بشه تاثیری نداره الان من موندمو کلی درد شانه ممنون میشم راهنماییم کنید

    پاسخ
  • سلام اقای دکتر من 26 سالم هست و ساله قبل عمل جراحی انجام روی شانه ام و پیچو پلاک شده به خاطر در رفتگی مکرر حالا چند روز پیش خوردم زمین و هنگام حرکت ناگهانی دستم احساس درد شدید میکنم یعنی باز مشکلی براش پیش اومده یا فقط یه ضرب دیدگی سادست؟

    پاسخ
    • بهتره عکس بگیرین

      پاسخ
    • کیان
      2022-02-03 09:35

      سلام خدمت دکتر عزیز سوالی داشتم من رشتم رزمی هست و لابروم کتفم از قسمت قدامی جلو پاره شد و عمل کردم و فیزیو تراپی هم زیاد رفتم اما ناثیر زیادی نداشت برای زندگی معمولی مشکلی نداره اما گاهی در مبارزه یهو احساس رد کردن میکنم و دستم یهو یه درد کوچیکی میگیره اگه بشه لطفا کمکم کنین

      پاسخ
      • سلام. علائم نشان میدهد ترمیم خیلی موفق نبوده یا پارگی در نقطه دیگری است. وقتی لابروم اسیب میبیند در کار روزمره مشکل نداریم، در پرتاب و حرکات ورزشی مشکل داریم. به صورت کلی پیشنهادم این است که اگر شش ماه تا یک سال از جراحی گذشته یک سی تی اسکن و ام ار ای بگیرید و مراجعه کنید پزشکتون ببینه.

        پاسخ
        • کیان
          2022-03-18 13:24

          اگر دوباره عمل کنم و خوب عمل بشه امکان داره مثل اول مبارزه کنم و خوب بشه یا ممکنه همیشه همینجوری بمونه چون الان عمل کردم گفتن موفقیت آمیز بوده ولی دستم در زاویه بالای سر بی تعادل هست مثلا اگر بخوام با تمام قدرت یه توپ پرت کنم درد میگیره و از جاش یه تکون کوچیک میخوره مثل نیمه در رفتگیه دکتر خودم گفت احتمالا از جایه دیگه پارگی داره ولی در ام آر ای دیده نشده یکی دیگه نوشت با تزریق که ببریم نشون بدیم اگه نیاز به عمل داشته باشه من میام تهران تا شما عمل بکنین.
          ممنون میشم جوابمو بدین اخه تمام زندگیم این ورزش و این رشته هست خیلی نا امید شدم به مدت ۲ ساله دستم این مشکلو داره امکان خوب شدن هست ؟ و در ضمن عملی که کردم آرتوسکپی بوده و داخل دستم دوتا آلکن گزاشتن اگه اسمشو درست گفته باشم

          پاسخ
          • با سلام. شما احتمالا به دلیل دررفتگی یا نیمه دررفتگی لبروم شانه تحت عمل قرار گرفتید. خیلی اطلاعات دقیقی درباره عمل شما ندارم اما اگر این حالت در حین پرتاپ توپ اتفاق بیفته قطعا باید یک ام ار ای مجدد انجام بدید تا ببینیم لازمه مجدد عمل انجام بشه یا خیر.

        • مائده
          2022-07-24 15:02

          سلام وقت بخیر،همسرم دچار در رفتگی مکرر کتف هستن،چندین بار تا حالا پیش اومده و حتی دیگه خودش جا میندازه کتفشو.
          دکتر هم نرفته تا حالا چون میگه اگه برم صد درصد باید عمل بشم.
          میخواستم ببینم به جز جراحی راهی برای درمانش هست؟مثلا با فیزیوتراپی و ورزش یا بستن کتف به گردن
          خیلی ممنون میشم که کمک کنید😔
          شب و‌ روز ندارم از گریه

          پاسخ
          • سلام و وقت بخیر. دررفتگی تنها راه درمانش عمل جراحی است. اما اقدام نکردن برای عمل میتونه باعث آسیب های جدی بعدی بشه. پیشنهاد میکنم برای جلوگیری از اسیب های بعدی برای درمان به پزشک مراجعه کنند.

        • فاطمه
          2022-10-26 13:02

          سلام .افای دکتر من تاندون شونم کش اومده و در جاهای دیگه پارگی جزیی داره خواستم بدونم شما ضمن عمل تاندون کشیده شده رو هم عمل میکنید؟ چون شونم صدا میده

          پاسخ
  • باران
    2020-11-05 00:28

    سلام و عرض ادب
    ما سال گذشته تصادفی داشتیم و کتف مادرم در رفت(دررفتگی و شکستگی استخوان ترقوه و پارگی تاندوم های پروانه ای).2 بار جراحی شدن و پلاتین گذاشتن . در زمانی که پلاتین داشتن و زمانی هم که برداشتن اب درمانی و باشگاه می رفتن ولی الان چندوقته که استخوانشون رشد زیادی داشته و باعث برامدگی شانه شده.
    باید دوباره عمل بشن و استخوان تراشیده بشه یا نیازی به عمل کردن نیست؟

    پاسخ
  • علیرضا بی آزار
    2020-07-07 03:58

    درود. جناب دکتر من 18 سالمه و حدود یک سال پیش هنگام بازی فوتبال بدون اینکه ضربه ای شدید به من وارد شه یهو ناگهانی به شکل شدیدی شانه ام گرفت و احساس در رفتگی کتف داشتم! پیشنهاد پزشک پارگی لابروم بود من ام ار ای گرفتم ولی تو اون گفت هیچ مشکلی نداری از لابروم بعلاوه اینکه من راحت اجسام سنگین رو بلند میکنم و دستم رو راحت بالا میبرم! بنظرتون مشکل چیه ؟ اگه عکس با کیفیت ام ار ای بدم میتونین نگاهی بندازین؟

    پاسخ
    • دکتر علی کوشان
      2020-07-18 14:47

      بله بفرستین.ولی بهتره ام ار ای با تزریق شانه انجام بشه

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed