پارگی کپسول شانه یکی از بیماری های رایج در بین ورزشکاران است. در این مقاله دکتر کوشان، فوق تخصص جراحی شانه و دست درباره علت و درمان این بیماری برای شما خواهند گفت. لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را بیابید.

پارگی کپسول مفصل شانه

کپسول شانه چیست؟

کپسول شانه یک دیواره فنجانی شکل از جنس غضروف است که کاسه  شانه و مفصل گوی مانند بخش فوقانی استخوان بازو مفصل شانه را پوشانده و تقویت می کند. مفصل شانه  از گلنوئید (حفره سطحی شانه) و سر استخوان بازو که به نام هومروس تشکیل شده است. کپسول شانه محل اتصال رباط های شانه است. مفصل شانه از تاندون ها و عضلات روتاتور کاف پشتیبانی می کند. این مفصل به ثبات شانه کمک میکند و در صورت پاره شدن می تواند منجر به دررفتگی جزئی یا کامل شانه شود.

علائم پارگی کپسول مفصل شانه

نشانه های معمول پارگی کپسول شانه شامل درد شانه، بی ثباتی و در بعضی موارد در زمان حرکت شانه شامل حس ساییده شدن یا گیر است. این علائم بستگی به نوع پارگی کپسول دارد.

چند نوع پارگی وجود دارد؟

دو نوع شایع آن عبارتند از: پارگی اسلپ (SLAP tear پارگی شدید از بخش پیشین تا بخش پسین) و پارگی بنکارت (Bankart) شایع ترین پارگی های کپسول شانه هستند. هر دو نوع پارگی معمولا همراه با  درد و دشواری در انجام حرکات معمول شانه همراه است.

پارگی اسلپ

SLAP مخفف پارگی شدید از بخش  قدامی به خلفی است. این نوع پارگی در بخش جلویی بازو، جایی که تاندون دوسر بازو به شانه متصل می‌شود، رخ می‌دهد. به گفته ” دکتر استفان فیلی”، جراح ارتوپد در انستیتوی پزشکی ورزشی: عموما ورزشکاران بیشتر در معرض این آسیب هستند. ورزش کارانی مانند پرتاب کننده های توپ در بیسبال و بازیکنان والیبال. این افراد معمولا حرکات پرانرژی را شدید و سریع، مکرراً در قسمت بالای شانه تکرار میکنند.  به همین دلیل امکان ابتلای این بیماران به پارگی اسلپ افزایش میابد. بیماران مبتلا به پارگی SLAP ممکن است درد را در قسمت جلوی شانه نزدیک ماهیچه دوسر بازو تجربه کنند. اطلاعات بیشتر در اینباره را اینجا بخوانید: پارگی SLAP

پارگی بنکارت

پارگی بنکارت معمولا در بیماران جوانتری رخ می دهد که دررفتگی شانه داشته اند. وقتی شانه از کاسه خارج می شود، سر استخوان از کاسه در می آید. این مشکل می تواند به کپسول شانه فشار بیاورد و آن را پاره کند. در نتیجه باعث بی ثباتی شود. این پارگی موجب تسهیل دررفتگی مجدد میشود. در رفتگی استخوان به سمت جلوی بدن، بی ثباتی قدامی نامیده می شود. در رفتگی استخوان به سمت عقب بی ثباتی خلفی نامیده می شود. با پارگی بنکارت، بیماران دچار این ترس می شوند که  ممکن است شانه از جای خود خارج شود یا در موقعیت های خاصی می تواند دچار در رفتگی شود.

آیا می توان از پارگی کپسول شانه جلوگیری کرد؟

متاسفانه جلوگیری از پارگی کپسول شانه مشکل است، بخصوص برای ورزشکاران. چون نیروی حرکت چرخشی بسمت بالای سر، احتمال این آسیب را افزایش میدهد. با اینکه بیشتر ورزشکاران دچار این جراحت می شوند، افرادی که صدمات جدی را تجربه می کنند هم از این صدمه در امان نیستند. صدماتی مانند سقوط از راه پله میتواند باعث پارگی کپسول مفصل شانه شود. این مورد به ویژه در افراد مسن تر شایع است. زیرا غضروفهای ما با افزایش سن شکننده تر می شود.

آیا پارگی کپسول شانه بدون جراحی درمان می شود؟

در برخی موارد بسته به نوع جراحت و شدت پارگی، با استراحت و فیزیوتراپی بهبود حاصل میشود. طبق گفته دکتر فیلای جراحان باید تا جای ممکن در رابطه با پارگی کپسول شانه محافظه کار باشند. جراحان معمولا در صورت نیاز بعد از معاینه فیزیکی برای تعیین شدت جراحت و اتخاذ درمان مناسب دستور انجام  ام ار ای یا  اشعه ایکس  را میدهند. پارگی اسلپ معمولا با استراحت، داروهای ضد التهاب و در بعضی موارد با تزریق کورتیزون در مطب پزشکی درمان می شود. معمولا بدنبال آن با انجام فیزیوتراپی به مدت شش هفته تا دو ماه کشش تدریجی شانه ادامه پیدا میکند. اگر آسیب دیدگی تنها یک بنکارت جزئی باشد، پزشک می تواند شانه را جا بیندازد. این حرکت فرایند را کاهش می نامند. بعد از این مرحله برای تقویت عضلات از فیزیوتراپی استفاده می شود.

چه زمانی برای درمان نیاز به جراحی پارگی کپسول شانه دارید؟

وقتی پارگی بیشتر شود یا با فیزیوتراپی بهبود نیابد، جراحی الزامی می شود. اگر فیزیوتراپی موفق نباشد، برای اتصال دوباره تاندون ها و کپسول به استخوان، جراحی ضروری است: جراحی شانه در روش های آرتروسکوپی، پزشکان با ایجاد برش های کوچکی عمل میکنند. جراحی به روش آرتروسکوپی آسیب را بسیار کاهش می دهد و خطر آنها از جراحی باز شانه بسیار کمتر است. در جراحی شانه ترجیح روش آرتروسکوپی است. زیرا نسبت به جراحی باز کمتر تهاجمی است.

بطورکلی، درمانهای بدون جراحی برای بیماران مسن تری که فعالیت وررزشی منظمی ندارند، ترجیح داده می شود. در حالیکه ورزشکاران جوانتری که مرتبا مشغول ورزش هستند و صدمات بیشتری را متحمل می شوند و انتظار عود بیماری در آنها بیشتر است جراحی آرتروسکوپی را پیشنهاد میدهند. (بهترین جراح شانه را انتخاب کنید.)

مدت زمان نقاهت پس از جراحی پارگی شانه

بیمارانی که جراحی آرتروسکوپی را انتخاب می کنند، زمان بهبود کوتاه تر و درد کمتری را تجربه می کنند. کسانی که تحت عمل جراحی باز قرار می گیرند درد بیشتری را متحمل میشوند و زمان بهبود جراحی آنها طولانی تر است. در بعضی موارد چرخش شانه به صورت کامل باز نمی گردد. گاهی ورزشکاران به شش ماه تا یک سال زمان برای بهبود از جراحی نیاز دارند. ورزشکارانی که حرکات بالای سری بیشتری را تکرار می کنند به زمان  بیشتری برای بهبود نیاز دارند.

صرف نظر از اینکه چه نوع جراحی انجام می شود، به ورزشکاران پیشنهاد می شود که چهار هفته اول پس از جراحی، به منظور محافظت از شانه در حال بهبودی، از بند بازو استفاده کنند. با جراحی مناسب و انتخاب پزشک خوب، بیشتر ورزشکاران تا 80 درصد توانایی قبل از جراحت خود را حفظ خواهند کرد.

2 دیدگاه. Leave new

  • زاهد وحدان نسب
    2023-08-19 20:50

    سلام آقای دکتر وقت بخیر من حدود ۱۱ ماه پیش آرتروسکوپی کردم پیش شما الان بعد از این مدت شکل اناتومی شانه آسیب دیده مثل اون مفصل شانه سالم نشده برجستگی تشکیل نشده نمیدونم طبیعیه یا زمان میبره. پارگی کپسول و لابروم داشتم

    پاسخ
    • با سلام. آسیب لبروم معمولا باعث فشار به اعصاب ناحیه شانه میشه و باعث تحلیل رفتگی طولانی مدت اعصاب ناحیه شانه میشهک. کلا چیز نگران کننده ای نیست. بازگشت شکل عضلات گاها تا دو سال زمان میبره. تا جایی که میتونین ورزش کنین و تقویت عضلات رو داشته باشید و به احتمال خیلی زیاد شکلشون به صورت نرمال خواهد شد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed