مفصل استرنوکلاویکولار (SC) یکی از چهار مفصلی است که شانه را کامل می‌کند. مفصل در نقطه‌ای قرار دارد که ترقوه (استخوان ترقوه) با جناغ (استخوان سینه) در پایه گردن برخورد می‌کند. درصورتی‌که این مفصل دچار آسیب شود در رفتگی ترقوه اتفاق می‌افتد. آسیب‌های مفصل SC معمولاً در اثر تصادفات وسایل نقلیه موتوری یا شرکت در ورزش‌های تصادفی مانند فوتبال ایجاد می‌شود. این آسیب‌ها می‌توانند ایجاد درد کنند اما اکثر آنها نسبتاً جزئی هستند و بدون جراحی به‌خوبی بهبود می‌یابند. به‌ندرت، یک ضربه سخت به مفصل SC می‌تواند به اندام‌ها و بافت‌های حیاتی که در نزدیکی آن قرار دارند آسیب برساند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، یک آسیب جدی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. در ادامه به بررسی انواع دررفتگی ترقوه و روش های درمانی آن می پردازیم.

در رفتگی ترقوه

انواع دررفتگی ترقوه

ترقوه می‌تواند در هر سه ناحیه زیر دچار آسیب و دررفتگی شود:

  • (بالا) آناتومی معمولی شانه.
  • (مرکز) در دررفتگی قدامی، انتهای ترقوه به جلوی جناغ رانده می‌شود.
  • (پایین) در دررفتگی خلفی، انتهای ترقوه در پشت جناغ به سمت چندین ساختار حیاتی بدن رانده می‌شود.

علائم در رفتگی شانه

شایع‌ترین علامت اختلال مفصل SC درد در ناحیه‌ای است که ترقوه به جناغ می‌رسد. این درد همراه با رگ‌به‌رگ شدن ظاهر می‌شود، اما در مورد شکستگی یا دررفتگی بسیار شدیدتر خواهد بود، به‌خصوص زمانی که سعی کنید بازوی خود را حرکت دهید.

سایر علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بارزترین آن ها ممکن است بیرون زدگی با برآمدگی در وسط قفسه سینه یا ناحیه جناغ باشد.
  • تورم، کبودی یا حساسیت روی مفصل
  • هنگامی که می‌خواهید بازوی خود را تکان دهید، صدایی مثل ساییدن به گوش برسد.
  • محدود شدن حرکات بازو و شانه

تأثیر دررفتگی ترقوه روی شانه

درواقع در رفتگی ترقوه یک آسیب به مفصل شانه نیست اما باعث درگیری مفصل شانه یا مفصل آکرومیوکلاویکولر (AC) می شود. این مفصل درواقع محل اتصال ترقوه با فوقانی‌ترین قسمت استخوان کتف است. در نتیجه ممکن است آسیب ترقوه این بخش را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

قبل از درمان در رفتگی ترقوه

برای انجام درمان در رفتگی ترقوه باید مراحل زیر را طی کنید:

معاینه جسمی

  • پزشک در مورد سابقه پزشکی و سلامت عمومی شما با شما صحبت می‌کند و در مورد علائم شما می‌پرسد.می‌خواهد بداند درد شما از چه زمانی شروع شده است؟ آیا سابقه آسیب یا تصادف وجود دارد یا خیر. پزشک به دنبال علائم قابل‌مشاهده تغییر شکل یا برآمدگی روی مفصل خواهد بود. سپس او، یک معاینه فیزیکی دقیق از ناحیه شانه شما انجام خواهد داد. در طول معاینه، پزشک شما:
  • به دنبال تورم، کبودی یا قرمزی روی مفصل می‌گردد.
  • دامنه حرکت بازوی شما را بررسی می‌کند.
  • نبض بیماررا در مچ دست و آرنج چک میکند  تا مطمئن شود که جریان خون خوبی در دست و انگشتان بیمار وجود دارد
  • علائم اصلی دررفتگی قدامی استرنوکلاویکولار را چم می‌کند یعنی در دررفتگی قدامی، بیمار ممکن است برجستگی سختی در وسط قفسه سینه داشته باشد، جایی که انتهای ترقوه نزدیک به جناغ سینه بیرون می‌زند.

 تصویربرداری

برای تشخیص دقیق شدت و شرایط در رفتگی نیازمند تصویربرداری از ترقوه و اطراف آن هستیم. با انجام تصویربرداری پی می‌بریم شدت آسیب چقدر است و تا چه ناحیه‌ای آسیب‌دیده است، یعنی ممکن است دیگر مفاصل یا استخوان‌ها نیز مانند شانه آسیب‌دیده باشند. به همین منظور تصویربرداری‌های زیر استفاده می‌شود:

  • اشعه ایکس تصاویری از ساختارهای متراکم مانند استخوان ارائه می‌دهد. پزشک برای کمک به تأیید تشخیص و رد سایر بیماری‌های زمینه‌ای شانه، عکس‌برداری با اشعه ایکس از قفسه سینه و شانه شما از زوایای مختلف را تجویز می‌کند.
  • توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن. این مطالعه تصویربرداری جزئی‌تر از یک اشعه ایکس ساده است. پزشک شما ممکن است برای ارزیابی بهتر آسیب و کمک به افتراق رگ‌به‌رگ شدن از دررفتگی یا شکستگی، سی‌تی‌اسکن را تجویز کند.
  • سایر مطالعات تصویربرداری بستگی به مشکل خاص شما دارد. پزشک ممکن است تصویربرداری اضافی مانند اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا اسکن استخوان را تجویز کند.

درمان غیر جراحی دررفتگی ترقوه

درصورتی‌که در رفتگی ترقوه واضح باشد، به‌احتمال زیاد نیازمند جراحی هستیم و سایر درمان‌ها در مواقع خفیف کاربرد دارند. درمان غیر جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داروها داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن و ناپروکسن، می توانند به کاهش درد و تورم در مفصل کمک کنند.
  • اگر آرتروز یا بیماری التهابی دارید، پزشک ممکن است داروهای ضدالتهابی قوی به نام کورتیکواستروئیدها را نیز توصیه کند که مستقیماً به مفصل تزریق می‌شوند. کورتیکواستروئیدها می‌توانند به طور موقت درد و تورم را تسکین دهند.
  • بی حرکتی. اگر آسیبی دارید، پزشک ممکن است توصیه کند که از بند شانه استفاده کنید تا حرکت بازو را محدود کرده و امکان بهبودی را فراهم کند. مدت زمانی که برای پوشیدن بند نیاز دارید، به شدت آسیب شما بستگی دارد.
  • پزشک ممکن است سعی کند ترقوه را بدون ایجاد برش در پوست به‌جای خود بازگرداند. این روش کاهش بسته نامیده می‌شود. جااندازی بسته معمولاً در اتاق عمل انجام می‌شود. ممکن است به شما بیهوشی عمومی یا شل‌کننده عضلانی داده شود.

درمان دررفتگی ناکامل مفصل ترقوه

دررفتگی ناکامل مفصل ترقوه معمولا نیاز به جراحی ندارد. در چنین حالتی بعد از گذشت مدت زمانی، معمولا بین ۲ تا ۶ ماه مشکل برطرف خواهد شد.  اما اگر موقع حرکت دادن دست در چنین دررفتگی احساس درد داشتید، لازم است ام ار ای گرفته شود. اگر نیاز به جراحی هم داشته باشند به دو صورت قابل اجرا هستند. هم به صورت کم تهاجمی و هم به صورت جراحی باز. تشخیص اینکه دررفتگی کامل است یا ناکامل نیاز به ویزیت و بررسی حضوری دارد.

درمان جراحی در رفتگی ترقوه

برخی موارد، جااندازی بسته برای دررفتگی خلفی موفقیت‌آمیز نیست. در چنین شرایطی نیازمند درمان پیچیده‌تری هستیم. در این شرایط، پزشک ممکن است نیاز به جراحی باز مفصل SC داشته باشد. برای انجام این کار، ابتدا یک برش ایجاد می‌کنند و مفصل را تحت دید مستقیم در جای خود قرار می‌دهند. در موارد نادر، مفصل SC ممکن است به طور مکرر پس از جااندازی دررفته شود. این بیماران ممکن است برای تثبیت مفصل نیاز به جراحی ترمیمی داشته باشند. سایر رویه‌ها برای بیماران مبتلا به عفونت در مفصل SC، معمولاً یک عمل فوری برای بازکردن مفصل و تخلیه عفونت لازم است. همچنین در مواردی که درد و سفتی شما با درمان غیر جراحی قابل‌کنترل نباشد، پزشک ممکن است روشی را برای برداشتن استخوان از انتهای آرتروز و دردناک ترقوه انجام دهد. این باعث می‌شود فضای بیشتری برای حرکت فراهم شود در نتیجه درد شما کاهش یابد.

در مواردی چون حذف مفصل اهرمی ترقوه‌ای از روش کم تهاجمی آرتروسکپی استفاده می‌شود.این روش یک فضای کوچک روی محل شانه ایجاد می‌شود، تا تجهیزات خاص به داخل مفصل فرستاده شوند.داخل این تجهیزات یک دوربین کوچک وجود دارد تا پزشک بتواند محل درمان را شناسایی کند و در صورت نیاز بافت یا استخوانی را بخراشد.

دوران نقاهت پس از جراحی

پس از شکستگی یا دررفتگی مفصل SC، بازوی شما ممکن است تا 6 هفته یا بیشتر در یک زنجیر بی‌حرکت باشد. حتی زمانی که زنجیر برداشته شود، بازهم محدودیت‌هایی برای بلندکردن خواهید داشت. برای مثال ممکن است، تا چند ماه از بلندکردن چیزی بیش از یک لیوان آب منع شده باشید. این محدودیت‌ها پس از جراحی نیز صادق است. بی‌حرکت کردن و استفاده‌نکردن از بازو اجازه می‌دهد تا روند بهبودی انجام شود. در طول ریکاوری، تمرینات خاصی به بازیابی حرکت و تقویت شانه شما کمک می کند. پزشک شما ممکن است یک برنامه درمانی در خانه به شما ارائه دهد یا توصیه کند که با یک فیزیوتراپیست کار کنید.

این صفحه را پیشنهاد میکنیم بخوانید: در رفتگی مفصل ترقوه به کتف یا shoulder separation

40 دیدگاه. Leave new

  • بهنام
    2023-10-25 21:03

    با درود. من در اثر تصادف استخوان ترقوه شانه ام در حد ۲-۳ میلیمتر بالا اومده. و اگه دستم آویزون باشه رو سر شونه ام احساس کشش و درد داره. دکتر گفت نیاز به درمان خاصی نیست. فقط میخواستم ببینم دردش خودبخود خوب میشه؟
    نیاز به جا انداختن نداره؟ آیا استخوان به مرور سرجاش برمیگرده؟ توضیح انگه من ۵۱ سالمه. سپاس

    پاسخ
    • با سلام. شما دررفتگی مفصل ترقوه دارید حتما باید درجه این دررفتگی مشخص شود که با عکس این اتفاق می افتد. زمانی که دررفتگی اتفاق بیفتد مفصل خود به خود درمان نمیشود و یا قابل جااندازی نیست. اگر درجه دررفتگی خفیف باشد بعد از یک مدت درد از بین خواهد رفت اما برامدگی باقی خواهد ماند اما اگر دررفتگی درجه بالایی داشته باشد نیاز به جراحی جهت جااندازی ترقوه است.، در غیر این صورت در آینده مشکل پیدا خواهید کرد.

      پاسخ
  • محمد تقوی
    2023-10-15 12:50

    سلام دکتر ترقوه من در تصادفی ک با موتورم زمین خوردم از قسمت اتصال ب سرشونه دچار پارکی تاندون مابین ترقوه و سرشونه شده و حدود یک ثانت بالا اومده دستمو باالا و اطراف میبرم راحت هر از گاهی ام درد داره
    میخوام ببینم بهم گفت که جا انداختنی نیست
    ایا درسته نظرشون و عمل شدنیه ؟ میتونم باشگاه بدنسازی برم ؟

    پاسخ
  • علی اکبر
    2023-08-05 21:54

    سلام آقای دکتر من چند ماه پیش یه تصادف کردم و استخوان ترقوه کتف سمت راستم از جاش در رفته ویه برامدگی روی کتفم ایجاد شده در حالت عادی درد نداره ولی تویه سرکار یا باشگاه بدنسازی زیاد فشار بیارم به کتفم یه کوچولو درد میگیره چیکار کنم برگرده به حالت عادی و اون برامدگی از بین بره؟؟؟؟

    پاسخ
  • پرویززارعی
    2023-02-15 23:58

    سلام آقای دکتر دررفتگی مکرر شانه دارم عکس ام آر آی گرفتم پیش چندتا دکتر رفتم گفتن باید عمل بشه خیلی درد دارم بعد از هربار در رفتن و جا انداختن شما قبل از عید وقت میدید بهم عمل کنید شانه منو

    پاسخ
    • سلام و وقت بخیر. برای نوبت عمل باید با مطب و وبیمارستان هماهنگ بشید.

      پاسخ
    • سارا
      2023-12-24 20:55

      سلام
      من ترقوه سمت چپم وقتی کتفمو به بالا میدم میزنه بیرون و دردی هم ندارم از روی بارفیکس افتادم تقریبا ۶ماه پیش و دکتر هم نرفتم دو سه هفته اول درد میکر د ولی بعد خوب شد فقط بر امدگی مونده کبودی و قرمزی هم نداشت باید عمل شه؟؟؟

      پاسخ
      • با سلام. برامدگی میتواند نشانه دررفتگی ترقوه باشد. بعضی دررفتگی ها به جراحی نیاز دارند. بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا نوع و مقدار دررفتگی مشخص شود. نیاز به جراحی با توجه به میزان دررفتگی مشخص خواهد شد

        پاسخ
  • سروش
    2023-01-31 00:44

    سلام دکتر
    من تقریبا یه یک سالو نیمی هست بدنسازی کار میکنم
    ۱۷ سال سن دارم.در قسمت مفصل جناغ با ترقوه سمت چپ بدنم برامدگی ایجاد شده و همچنین در مفصل کتف و ترقوه سمت راستم . هر دو هیچ دردی ندارند و هیچ مشکلی برایم ایجاد نمی کند. جراحی لازم است یا خیر؟

    پاسخ
  • ملکی
    2023-01-30 18:59

    سلام و عرض ادب
    ببخشید مادر من مدتیه درد شدیدی تو استخوان ترقوه و التهاب داشت
    بعد از عکسبرداری و آزمایش خون دکتر تشخیص داده که نوعی در رفتگی هست و فزیوتراپی و در صورت بی اثر بودن تزریق ژل کنه
    و ایشون معتقده جراحی برا استخوان ترقوه مادرم خطرناک و بسیار سخته چون زیرش رگهای عصبی قرار داره
    میخواستم اگه میشه راهنمایی کنید که ما جراحی رو در صورت لزوم انجام بدیم یا نه ؟

    پاسخ
    • با سلام. این حالتی که میفرمایید در خانم های بالای 50 تا 60 سال طبیعی است. اصلا نیاز به جراحی نداره. چیز نگران کننده ای نیست و آسیبی نمیزنه به عصب ها. معمولا بعد از سه تا شش ماه درد کم میشه اما نیاز به اقدام خاصی نداره.

      پاسخ
      • سامان
        2023-11-03 20:46

        سلام آقای دکتر من یک ماه پیش تو فوتبال استخوان ترقوه کتف سمت چپم از جاش در رفته ویه برامدگی روی کتفم ایجاد شده به دکتر مراجعه کردم و تحت عمل جراحی قرار گرفتم و برام پلاک زدن حالا بعد از یک ماه هرشب تاصبح درد دارم اصلا دستمو نمیتونم حب بالا پایین کنم
        چکار باید بکنم

        پاسخ
        • با سلام. معمولا بع داز ۴۵ روز از جراحی اجازه حرکت به بیمار داده می شود. در هفته های اول درد و محدودیت حرکتی وجود دارد. معمولا این نوع پلاتین لازم است بعد از ۶ ماه خارج شود و بعد از خارج سازی پلاتین دامنه حرکتی بیمار به حالت نرمال باز خواهد گشت. اگر مشکل ادامه پیدا کرد باید اقدامات دیگری انجام شود.

          پاسخ
  • جلالی
    2023-01-11 09:24

    سلام وقت بخیر اقای دکتر من سال ۹۰ دچار مننژیت شدم بعد از اون‌مورد همیشه کتف من درد میکنه مخصوصا اگه عصبی بشم‌یا سرما بزنه طوری میشه که ته چشمام کتفم سمت راست بدنم کلا درگیر میشه حتی حس میکنم داخل سرم هم هم حالت سوزن سوزن هم یه درد خفیف دارم دو بار ام ارا ای از مغز و اخرین بار از گردن انجام شد که گفتن یکی از مهره های گردنم یکم بیرون زدگی داره الان به نظرتون چیکار باید بکنم حدود سه چهار ماه یکبار این درد شدید میشه دوباره اروم دوباره تکرار ممنون میشم نظرتون رو اعلام بفرمایید

    پاسخ
    • با سلام مشکلی را که می فرماید دوتا علت داره. اولی این هستش که عصب هایی که مربوط به کتف تون هست در اثر مننژیت توی مغزتون آسیب دیده علت دومش این هست که میتونه آسیبهای تاندون شونه وجود داشته باشه. در حالت اول کار خاصی نمیشه کرد. در حالت دوم قابل درمانه. توصیه ام اینکه حتما ام ار ای شونه انجام بدید.

      پاسخ
  • با سلام و عرض ادب . قبلا ازطولانی بودن عرائضم عذرخواهی می کنم و پیشاپیش از صبر و حوصله ایی که بابت خواندن متن به خرج می دهیدسپاسگزارم. من در بازی فوتبال توسط تکل حریف با شانه چپ به زمین خوردم و تقریبا یک ثانیه هم سر و گردنم زیر تنه ام ماند به حدی که احساس فشار شدیدی در ناحیه گردنم هم داشتم اما درد بسیار شدیدی در ناحیه کتف و همان مفصل ترقوه ( AC ) ایجاد شد قبلا تجربه شکستگی دست را داشتم تقریبا همان درد را داشت، عکس گرفتم گفتند چیزی نشان نمی دهد وباید عکس با وزنه بگیری ، من خودم دو حدس دارم : 1.شکستکی استخوان ترقوه اما از ناحیه بالا که در عکس قابل مشاهده نیست 2. در رفتگی جزئی که به نظرم درست باشد ، سه شب نمی توانستم بخوابم و باید نشسته می خوابیدم . برآمدگی جزئی و اندازه یک (( فندق )) و انگار شانه چپم مقداری به سمت داخل چرخیده و طول شانه چپم نسبت به راست کمتر شده البته همه این موارد باید بدون لباس و با دقت نگاه شود ، باید شانه هایم را بالا بیاندازم تا دیده شود ، اگر دررفتگی جزئی است چطور می شود جا انداخت ؟؟؟؟ (چون شانه ام حالت خاصی دارد و مدام باید قلنج آن را بشکنم و راحت نیستم ) و اگر هیچ راهی وجود ندارد آیا روش کم تهاجمی برای فیکس کردن استخوان ترقوه وجود دارد؟؟؟؟ من، هم از اثر جراحی بر روی بدنم وهم از وجود جسم خارجی در درون بدنم متنفرم . حدودا 30 ساله هستم . اگر من را راهنمایی کنید واقعا دعاگویتان خواهم بود .

    پاسخ
    • با سلام این حالتی که میفرماید احتمال زیاد در رفتگی ناکامل مفصل ترقوه هستش. دررفتگی مفصل ترقوه معمولا نیاز به جراحی نداره و بعد از یه زمانی، معمولا بین ۲ تا ۶ ماه مشکل برطرف میشه. اما اگر موقع حرکت دادن دستتون درد دارید باید ام ار ای بگیرید. اگر نیاز به جراحی هم داشته باشند به دو صورت قابل اجرا هستند. هم به صورت کم تهاجمی و هم به صورت جراحی باز.به هر حال در صورت ادامه درد حتما باید ویزیتتون کنم.

      پاسخ
  • بنیتا
    2022-11-14 14:53

    سلام دکتر.دخترم ۵سالشه دوهفته پیش موقع بازی محکم خورد به لبه میز بردیمش دکت و عکسبرداری که گفتن ترقوش ترک ریز برداشته که دستشو بستن و گفتن تا دو هفته تکون نده فشار نیاد دو روز پیش باز کردم دستشو انتهای ترقوه نزدیک گلو برآمدگی داره دست میزنیم میگه درد نداره بنظرتون دوباره برای عکسبرداری ببریمشون دکتر؟ممکنه برآمدگی خوب بشه؟ممنون میشم پاسخ بدید.

    پاسخ
    • سلام شکستگی های ترقوه معمولا زمانی که بدون عمل جراحی بی حرکت میشن تا جوش بخورن، اون برامدگی همیشه باقی میمونه. البته با توجه به سن تون احتمال اینکه برامدگی کمتر بشه هست. چون هنوز توی سن رشد هستند اما معمولا برامدگی باقی میمونه.

      پاسخ
  • علیرضا
    2022-10-07 02:33

    سلام وقت بخیر در رفتگی ترقوه درمانش چگونه هستش
    که سرشانه ام درگیر هست

    پاسخ
  • سلام و عرض ادب، ممنون از توضیحات خوبتون
    من حدودا 3 یا 4 ماه هست که یکی از استخوان های زیر گردن و بالای سینه ام زده جلو دقیقا همان ترقوه ای که در توضیحات گفتید ، اولش فکر کردم بدلیل کاهش وزنم و ورزش هام هست و درست میشه و جدی نگرفتم ، اصلا درد ندارم و کلا هیچ فرقی با وقتی جلو نزده بود حس نمیکنم ، اما واقعا خوشم نمیاد که یه چیز گرد از زیر گردنم اونم از یکطرف بیرون زده باشه، 16 ساله هستم و از توضیحات فهمیدم که تا جوانی قابل عمل هست و درست میشه و بعد از اون حتی بعد عمل هم جاش میمونه بنظرتون من به عمل نیاز دارم یا خیر
    و آیا این عمل عوارضی هم دارد؟

    پاسخ
  • ایدا
    2022-07-18 16:14

    سلام دکتر من ترقوم تو تصادف شکست و به سمت بالا اومده
    دکترم گفت نیاز به جراحی نیست و من اصلا رعایت نکردم که تکون ندم دستم رو و ثابت نبود دستم میخوایتم بدونم جوش که بخوره ترقوم به سمت بالا همونجوری میمونه ۱۸سالمم هستش یا برمیگرده به حالت قبلی

    پاسخ
    • سلام شکستگی های ترقوه معمولا زمانی که بدون عمل جراحی بی حرکت میشن تا جوش بخورن، اون برامدگی همیشه باقی میمونه. البته با توجه به سن تون احتمال اینکه برامدگی کمتر بشه هست. چون هنوز توی سن رشد هستید اما معمولا برامدگی باقی میمونه.

      پاسخ
  • مریم
    2022-07-05 18:19

    سلام.کودک دوساله م وقتی از خواب بیدار شد یک برآمدگی رو دستی که خوابیده بود انتهای ترقوه ش ایجاد شده ک هنوز بعد ۱۰ روز خوب نشده درد و مشکل حرکتی هم اصلا ندارن.فقط یه برامدگیه سمت راستش.لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • با سلام. این مشکلی که میفرمایید به نظر چیز خاصی نمیاد. احتمالا یه التهاب تو ترقوه شون وجود داره که توی بچه های این سن میتونه نسبتا طبیعی باشه. اگر مشکل بیش از سه هفته طول کشید یا دردناک شد حتما به پزشک مراجعه کنید که عکس بگیره و بررسی کنه مشکل رو

      پاسخ
  • ماهان
    2022-06-18 21:57

    سلام دکتر خسته نباشید بعد بهبودی ترقوه میتونیم ورزش حرفه انجام بدیم

    پاسخ
  • نگار
    2022-05-18 02:12

    سلام آقای دکتر، وقت بخیر
    در رفتگی قدامی مفصل استرنوکلاویکولار تا چه مدت قابل جا اندازی بسته هست ؟ من نمیدونم الان چند وقته ازش میگذره تازه متوجهش شدم 😔
    ممنون از مطالب مفیدتون 🙏🏻

    پاسخ
  • سمیرا س
    2018-11-19 18:42

    سلام
    من پیش آقای دکتر جراحی ارتروسکوپی شانه کردم پارگی تاندوم خیلی عالی خیلی عالی
    تشخیصشون عالیه
    واقعا دستشون درد نکنه

    پاسخ
    • دکتر علی کوشان
      2018-11-24 16:19

      سلام
      بسیار خوشحالم که بهبود داشتید و ممنون بابت بیان بازخوردتون

      پاسخ
      • سلام آقای دکتر ترقوه من در تصادف شکست و پلاتین گذاشتیم بعد دو سال پلاتین رو در آوردیم و یک ماه بعد در آوردن پلاتین دستم سالم بود بعد دو ماه دستم ار طرف سرشانه استخوانم یک کمی زده بیرون ایا و دستم را اگه تکان بدم صدای تق تق میاد ایا درست میشه استخوان به جای اولیه بر می گرده و بدنسازی هم کار می کنم

        پاسخ
        • با سلام. حالتی که میفرمایید احتمالا نیمه دررفتگی مفصل ترقوه به کتف است. معمولا وقتی این اتفاق می افته با ارتروز مفصل ترقوه همراه است. بعید است که برآمدگی به حالت نرمال خود برگردد. اگر درد اذیت نمیکند نگران نباشید و کار خاصی لازم نیست انجام دهید. اگر دردناک شد و یا برامدگی بیشتر است حتما باید عکس بگیرید و به پزشک مراجعه کنید که درمان نیمه دررفتگی و آرتروز برای شما انجام شود.

          پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed