آسیب به ناحیه شانه شامل شکستگی شانه و دررفتگی مفاصل آن است. این آسیب ها هر کدام درمان های مخصوص به خود را دارند. در این مقاله تمامی آسیب ها، درمان و علائم آن به صورت خلاصه مورد بررسی قرار میگیرد.

شکستگی شانه

آناتومی شانه

پیش از آنکه درباره انواع شکستگی شانه بدانید، لازم است مفصل شانه را به درستی بشناسید. شانه از سه استخوان تشکیل شده است:

  • تیغه شانه: استخوان کتف یا scapula
  • استخوان ترقوه: clavicle
  • استخوان بازو: humerus

این استخوانها بوسیله بافت نرم و مفاصل به یکدیگر متصل می شوند. مفاصل خود به سه گروه تقسیم می شوند:

  • مفصلی که در استخوان بازو به کتف وجود دارد: گلنوهومرال، Glenohumeral
  • بافت نرمی که در استخوان کتف به ترقوه قرار دارد: آکرومیوکلاویکولر، acromioclavicular
  • مفصل ترقوه به استخوان جناغ: Sternoclavicular

مفصل اصلی شانه، گلنوهومرال است. این مفصل از بازو به کتف متصل میشود. گلنوهومرال مانند یک گوی و کاسه است. سراستخوان بازو و مانند یک گوی می باشد که در یک قسمت از استخوان کتف که شبیه کاسه یا نعلبکی است قرار می گیرد.

آناتومی شانه

شکستگی شانه 

ضربه به شانه شایع است. این ضربه میتواند ناشی از افتادن روی دست تا یک تصادف شدید باشد. شکستگی شانه در قسمت های مختلف آن اتفاق می افتد. هر کدام از مفصل ها یا استخوان ها میتوانند دچار شکستگی شوند. روش درمان هر کدام از آنها جدا است. در این بخش درباره علائم و روش های درمان انواع شکستگی ها برایتان خواهیم گفت. آسیب به شانه به دو دسته تقسیم میشود: شکستگی های استخوان، دررفتگی مفاصل

شکستگی استخوان شانه

شکستگی استخوان شانه در سه بخش مختلف ممکن است اتفاق بیفتد. هر کدام از این شکستگی ها درمان و علائم مخصوص به خود را دارند.

شکستگی ترقوه

استخوان ترقوه با نام انگلیسی (clavicle) نیز شناخته میشود. زمانی که شکستگی در استخوان ترقوه اتفاق می افتد بیمار دچار محدودیت حرکتی شانه می شود. یکی از علائم مهم شکستگی ترقوه، تورم است. معمولا پس از شکستگی بر روی ترقوه تورم ایجاد میشود. اکثر شکستگی های ترقوه بدون جراحی درمان می شوند. تنها در صورتی نیاز به جراحی ایجاد خواهد شد، که استخوان ترقوه به شدن جابه جا شود. این جا به جایی میتواند شامل جراحی فشار استخوان به پوست و یا همراهی با شکستگی های دیگر باشد. در جراحی شکستگی ترقوه، پلاک گذاری انجام خواهد شد.

شکستگی ترقوه

شکستگی قسمت بالایی استخوان بازو

شکستگی شانه میتواند در قسمت بالایی استخوان بازو اتفاق بیفتد. در چنین حالتی بیمار دچار درد بسیار شدید خاوهد شد. این درد با محدودیت و تورم بالا همراه است. در این نوع شکستگی اگر قطعات شکسته شده جابه جایی زیادی نداشته باشند، بدون نیاز به جراحی درمان امکان پذیر است. اما اگر میزان جابه جایی قطعات استخوان زیاد باشد، جراحی شانه لازم است.

• شکستگی قسمت بالایی استخوان بازو

شکستگی استخوان کتف

چون استخوان کتف در زیر عضلات زیادی قرار گرفته است، معمولا با ضربه های معمولی نمی شکند. کتف تنها با ضربه های شدید مثل تصادف میشکند. اکثر شکستگی های کتف نیاز به جراحی ندارد. 10 تا 20 درصد آن ها نیاز به جراحی دارند. در واقع زمانی که شکستگی به داخل مفصل شانه وارد شده است و یا شکستگی همزمان دیگری وجود دارد، جراحی انجام خواهد شد. درمان غیر جراحی شامل بی حرکتی با آویز شانه است.

شکستگی کتف

دررفتگی شانه

همانطور که در ابتدا گفتیم، استخوان ها با بافت نرمی به یکدیگر متصل میشوند. مفصل ها نیز ممکن است دچار آسیب شوند. این آسیب ها در سه بخش مختلف اتفاق می افتد:

  • دررفتگی مفصل ترقوه به کتف که به نام جداشدگی شانه شناخته می شود.
  • در رفتگی مفصل بین ترقوه و جناغ
  • و مفصل شانه (مفصل استخوان بازو به کتف)

برای درمان دررفتگی و آسیب شانه با توجه به نوع آسیب درمان های مختلفی وجود دارد. در ادامه این سه نوع آسیب بررسی میشود.

دررفتگی مفصل ترقوه به کتف (آکرومیوکلاویکولار)

این نوع آسیب بسیار شایع تر از آسیب های مفصلی دیگر است. چرا که کپسول ضعیفی دارد. دررفتگی ترقوه به کتف بیشتر در ورزشکاران اتفاق می افتد. از علائم این دررفتگی میتوان به درد روی قسمت فوقانی شانه اشاره کرد.همچنین در بالای شانه یک برآمدگی ایجاد میشود. درمان این نوع آسیب، بستگی به جهت دررفتگی، میزان دررفتگی و نیاز حرکتی بیمار دارد. جابجایی خفیف معمولا جراحی نمی خواهد. اما جابجایی به بالا به میزان زیاد، جابجایی به پایین یا پشت نیاز به جراحی دارد. ورزشکاران حرفه ای و یا افرادی که نیاز به فعالیت بدنی حین کار دارند، معمولا جراحی نیاز خواهند شد.

دررفتگی ترقوه

دررفتگی شانه

دررفتگی شانه بسیار شایع است. در این نوع آسیب، در قسمت جلویی شانه یک برآمدگی ایجاد میشود. بیمار توانایی حرکت را از دست میدهد و یک جور حس شانه مرده خواهد داشت. در واقع در صورت دررفتگی، قابلیت هر نوع حرکتی از بیمار گرفته میشود. درمان اولیه آن شامل جااندازی مفصل است. درمان مراحل بعدی آن بستگی به سن بیمار و تعداد دفعات دررفتگی دارد. معمولا افراد زیر 25 سال و یا افرادی که بیش از یک بار دچار دررفتگی شانه می شوند: دررفتگی مکرر شانه نیاز به جراحی تاخیری جهت ترمیم رباطهای شانه دارند. (جهت مشاهده توضیحات بیشتر در این رابطه به قسمت ناپایداری مزمن شانه مراجعه فرمائید.) پس از دررفتگی برای بیماران بالای 40 سال یک هفته و بیماران زیر 20 سال به سه هفته بی حرکتی نیاز دارند. پس از آن باید فیزیوتراپی شوند.

دررفتگی شانه

16 دیدگاه. Leave new

  • ابوالفضل
    2023-08-04 01:02

    سلام
    وقت بخیر
    من حدود دو سال پیش در یک تصادف شدید ترقوه ام شکست هالا تقریباً در ناحیه آکرومیوکلاویکولر تورم ایجاد
    آیا این ممکن هست خطر ناک باشه

    پاسخ
    • با سلام. خیر این حالتی که میفرمایید چیز نگران کننده ای نیست اما اگر براتون محدودیت حرکتی ایجاد کرده باشه یا درد داشته باشه احتمالا نیاز به اقدام جراحی و درمان داره. در غیر این صورت نه نگران نباشید و مشکل خاصی رو ایجاد نخواهد کرد.

      پاسخ
  • محمد
    2022-10-10 17:05

    سلام و عرض ادب
    قریب به دو سال پیش دچار مشکل پارگی گرید دو عضله تنیس آلبوم شدم و به متخصص مراجعه و سپس تزریق کورتون انجام شد اما درد همچنان باقی بود تا اینکه رسیدم خدمت شما و لطف کردین و تزریق prp انجام دادین که واقعا تا مدتی درد نداشتم.اما به واسطه شغلم و کارهای سنگینی که انجام دادم دوباره دردم برگشته
    امکان درمان با جراحی وجود داره ؟

    پاسخ
    • با سلام. بله اگر بعد از تزریق PRP دوباره درد عود بکنه ما با جراحی درمان رو کامل میکنیم

      پاسخ
    • غلامرضا مرشدی
      2023-11-07 18:29

      سلام آقای دکتر . دخترم 27 سالشون هست . سه هفته پیش از دوچرخه پرتاب شدند و کتفشون جا در رفت که دکتر جا انداختند ‌ اما از آرنج به پایین هیچ حسی ندارند البته حس درد دارند و حتی وقتی لمس می کند دستش را برق در دستشون حس می کنند . راهنمایی کنی. .

      پاسخ
      • با سلام. معمولا بعد از دررفتگی شانه فشار به دیگر اعصاب شانه هم وارد میشود. معمولا چیز نگران کننده ای نیست اگر بهبودی دارد حاصل میشود. شاید تا شش ماه هم طول بکشد تا حس به صورت کامل برگردد. حس ها و دردهایی که به صورت تیر کشیدن در دست احساس میشود چیز نگران کننده ای نیستند و نشانه بهبودی عصب هستند. اما اگر پس از سه ماه هیچ بهبودی حاصل نشد حتما به پزشک مراجعه کنید.

        پاسخ
  • بی نام
    2022-08-30 23:02

    سلام وقت بخیر
    ببخشید دکتر من روی کتف راستم زمین خوردم و پس از زمین خوردگی کتف و ترقوه ام بی حس و ضعیف شده بود دستم رو نمیتونستم کامل بیارم بالا
    بعد چند دقیقه ضعف و بی حسی از بین رفت اما درد گرفت
    الان یک روز گذشته درد تسکین یافته اما از بین نرفته خصوصا وقتی دست رو در جهت جلو و مخالف تکون میدم درد زیاد میشه واسه ی لحظه
    تورم ،کبودی و….. اصلا نیست اما ماهیچه کولم رو وقتی دست میزارم درد میگیره

    نیازی به ام ار ای یا مراجعه به ارتوپد هست ایا؟؟

    پاسخ
    • سلام بله بهتره ام ار ای بگیرید و به دکتر مراجعه کنید

      پاسخ
      • سلام وقت بخیر
        ببخشید دکتر من نزدیک دو سال پیش از ارتفاع افتادم و ارنج دستم به طور کامل در رفت .
        الان هم ارنج دستم صدای تق تق میده
        هم شونم مدام هی صدا میده .
        مقاله های زیادی خوندم راجب عمل جراحی و اینا
        که تقریبا همشون میگفتن ،شونه ای که لق بزنه حتما باید جراحی بشه .
        الان یه سوال داشتم ‌ایا امکانش هست بعد دوسال شونم یا ارنجم دچار ارترز شده باشه یا نه

        البته در طولانی مدت میدونم اگه جراحی نشه ارترز میشه منظورم همین الان بود .الان امکانش هست ارتزر شده باشه؟؟

        پاسخ
  • محمد
    2022-08-08 21:23

    سلام
    متاسفانه چند مدت قبل تصادف کردم و مفصل شانه سمت راست و چپ شکسته
    امکان دارد بنده راهنمایی کنید و وقت ملاقات بدید

    پاسخ
    • سلام و وقت بخیر برای معاینه و ویزیت حضوری لطفا با مطب تماس بگیرید.

      پاسخ
      • احمد
        2023-01-03 15:42

        سلام
        دست راستم الان ۸ساله به دنبال تصادف شدید
        ضعیف شده والان قدرتی نداره اصلا انگار لمس شده
        الان بعد این چند سال قابل درمان هست

        پاسخ
        • باسلام علامتی که می فرمایید احتمال آسیب عصب های دست توی گردن هست. یعنی شبکه عصبیه دست توی گردن. گاها عصب هایی که توی خود دست یا گردن هستند هم دچار آسیب میشن. اگر مشکل مربوط باشه به عصب هایی که توی دست هستند خوب احتمال درمان وجود داره. ولی اگر آسیب توی گردن باشه شاید قابل درمان نباشه. به هر حال توصیه میکنم که در صورت امکان مراجعه کنید و نوارعصب دقیق ازتون گرفته بشه تا بتونم راهنمایی کنم

          پاسخ
  • محمد
    2019-11-05 19:19

    با عرض سلام و خسته نباشید
    متسفانه بر اثر شوخی دوستان شانه چپ در رفت و بعد از ان دو بار دیگر در رفت به دکتر مراجعه کردم و عکسmri گرفتم ولی نتیجه ی نگرفتم بعد از بار در رفتگی دوم گودی کنار شانه ایجاد شده و شانه حالتی اویزان دارد میخاستم اگه میشه لطفا شماره بدین من عکس mriبراتن ارسال کنم و اگر نیاز معاینه حضوری بودبه مطب مراجعه کنم متسفانه چون دانش اموز هستم و شهرستان زندگی می کنم به مطب مراجعه کردن کمی برام مشکل هست.
    با تشکر

    پاسخ
    • دکتر علی کوشان
      2019-12-06 17:36

      با سلام لطفاً همراه با شرح حال به تلگرام شماره 09034562274 ارسال بفرمایید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed