دررفتگی مکرر شانه چیست؟

دررفتگی مکرر شانه یکی از مشکلاتی است که بسیاری از بیماران درباره آن میپرسند و یا برای درمان به مطب مراجعه میکنند. دررفتگی مکرر شانه زمانی اتفاق می افتد که گردی سر بازو از گوی کتف جدا شود. در چنین حالتی ظاهر شانه متفاوت می شود و یک برآمدگی در جلو یا پشت شانه آسیب دیده به وجود می آید.

درد نیز از دیگر نشانه های دررفتگی شانه است. باید بدانید که تنها روش درمان دررفتگی مکرر شانه، عمل جراحی شانه است. حتی طبق جدیدترین متدهای درمانی، با اولین دررفتگی شانه باید عمل جراحی انجام شود. بعد از عمل جراحی شانه، عملکردی شبیه به یک شانه سالم خواهد داشت. فراموش نکنید که امکان دررفتگی یک شانه سالم نیز وجود دارد. بنابراین عمل جراحی برای دررفتگی مکرر شانه به معنی این نیست که دیگر و هرگز این اتفاق برایتان نخواهد افتاد. اما در صورت تکرار این اتفاق و عمل نکردن، آسیب به طور قطع ادامه پیدا خواهد کرد. در این ویدیو دکتر کوشان در برنامه عصر خانواده به این سوال به طور کامل پاسخ داده است. لطفا ویدیو مقابل را مشاهده کنید:

دررفتگی شانه چگونه اتفاق می افتد؟

دررفتگی شانه می توانند کامل یا نسبی باشد. در رفتگی نسبی یا ناکامل که ساب لاکسیشن، subluxation نامیده می شود، به این صورت است که سراستخوان بازو به طور ناکامل از حفره گلنوئید خارج می گردد. در عکس روبه رو آناتومی طبیعی و  دررفتگی و نیم دررفتگی را میتوانید مشاهده کنید. زمانیکه لیگامانهای اطراف شانه ضعیف شوند و کپسول مفصلی پاره شده و ترمیم نشود، احتمال دررفتگی مکرر و ناپایداری مزمن شانه افزایش می یابد.

علائم دررفتگی شانه

اولین نشانه و علامت دررفتگی شانه، درد زیاد است. معمولا در رفتگی مکرر احساس آویزان بودن شانه و و حرکت به داخل و خارج از مفصل شانه وجود دارد. اگر هر کدام از علائم زیر را دارید، بهتر است پیش از وخیم شدن مشکل به پزشک متخصص مراجعه کنید: دررفتگی مکرر، رخ دادن مکرر حالت لقی و خالی شدن شانه، حس دائمی شلی شانه و اینکه بیمار حس می کند شانه شل و آویزان است، درد به دنبال آسیب شانه

سن بیمار نیز در تعیین نشانه و علائم پس از دررفتگی مکرر شانه، تاثیرگذار است. در واقع می توان گفت پس از دررفتگی حاد شانه، معمولا شانه بین یک هفته (در افراد بالای 40 سال) تا سه هفته (در افراد زیر 20سال) بی حرکت می گردد. هرچه سن اولین دررفتگی پایین تر باشد احتمال ناپایداری مزمن و دررفتگی مکرر شانه بیشتر میشود. با توجه به سن می توان تقسیم بندی زیر را برای بیمارانی که دچار این مشکل می شوند انجام داد:

• زیر ده سال: احتمال دررفتگی مجدد 100 درصد
  • ده تا بیست سال: احتمال دررفتگی 25-95 درصد
  • بیست تا سی سالگی: احتمال دررفتگی مجدد 40-80 درصد
  • سی تا چهل سالگی: احتمال دررفتگی مجدد 40-70 درصد
  • بالای چهل سال: احتمال دررفتگی 0-25 درصد

علت دررفتگی شانه

علت های دررفتگی شانه متفاوت است اما سه علت شایع میتواند باعث این مشکل شود:

• دررفتگی در اثر آسیب یا ضربه شدید:

یک آسیب یا ضربه شدید باعث دررفتگی کامل شانه می گردد. زمانیکه شانه در می رود لیگامانهای جلویی شانه آسیب می بیند. لبروم (که یک بافت فیبرو بوده و در جلو حفره گلنوئید قرار دارد و عمق گلنوئید را زیاد می کند و کمک زیادی به جلوگیری از دررفتگی می گردد) کنده می شود. این کندگی به نام ضایعه بنکارت شناخته می شود. ترمیم این ضایعه از مهمترین اقدامات جراحی است.

• فشار و کشیدگی مکرر:

در تعدادی از افراد، ناپایداری شانه بدون دررفتگی واضح رخ می دهد. گاها این افراد بطور ذاتی لیگامانهای شل تری نسبت به افراد عادی دارند و گاهی این شلی لیگامانی به علت فعالیتهای تکراری که دست به بالای سر می رود، ایجاد می گردد. شناگران، تنیس بازان و والیبالیست ها نمونه ای از این افراد هستند.

• ناپایداری در جهات مختلف:

در تعداد کمی از بیماران شانه می تواند در جهات مختلف و به طور خودبخودی در برود. این افراد معمولا شلی واضح لیگامانی به طور ارثی دارند.

اگر دررفتگی شانه درمان نشود چه عواقبی دارد؟

یکی دیگر از سوالاتی که بیماران می پرسند این است که اگر دررفتگی مکرر شانه درمان نشود چه عواقبی خواهد داشت؟ اگر دچار دررفتگی هستید و تا به امروز به فکر درمان نیفتاده اید، بهتر است حتما این ویدیو را مشاهده کنید تا درباره مشکلات عدم درمان و آسیبی که به بدن خود وارد خواهید کرد بیشتر بدانید. آرتروز، خوردگی شانه و بیماری های دیگر از نشانه های قطعی عدم درمان است.

آیا دررفتگی قدیمی درمان سخت تری دارد؟

بله، پاسخ به این سوال به طور قطع بله است. در این ویدیو، درمان بیماری را خواهید دید که در اثر تشنج دچار دررفتگی قدیمی خلفی شانه شده اند. اگرچه در نهایت بیمار نتیجه مثبتی گرفته اند اما پشت گوش انداختن بیماری میتواند کارتان را بسیار سخت تر کند.

درمان دررفتگی مکرر شانه

باید این نکته را در نظر داشته باشید که تنها راه درمان قطعی، برای دررفتگی مکرر شانه، جراحی است. زمانی که با مشکل دررفتگی شانه به پزشک متخصص مراجعه می کنید، ابتدا پزشک یک روش درمان غیر جراحی شامل فیزیوتراپی، اصلاح فعالیت هایی که باعث تشدید بیماری می گردد و درمان دارویی را تجویز می کند. سپس با بررسی وضعیت بیمار درباره نوع ادامه درمان تصمیم گیری خواهد شد. در روش جراحی، پزشک متخصص لیگامانهای پاره شده را ترمیم خواهد کرد. اگر تشخیص پزشک این باشد که برای درمان نیاز به جراحی دارید، جراحی دررفتگی مکرر شانه به دو صورت انجام می شود. جراحی آرتروسکوپی و جراحی به روش باز. در این ویدیو دکتر علی کوشان، به این سوال پاسخ می دهند که برای درمان درففتگی مکرر شانه نیاز به کدام نوع جراحی است؟

اطلاعات بیشتر درباره جراحی شانه کلیک کنید: جراحی شانه

جراحی دررفتگی مکرر شانه به صورت باز

اگر دچار دررفتگی مکرر شانه باشید، همانطور که گفته شد تنها راه درمان، جراحی است. با توجه به شرایط بیمار و نوع آسیب ممکن است جراحی باز و یا آرتروسکوپی پیشنهاد شود. در این ویدیو جراحی دکتر کوشان عزیز برای درمان بیماری را ملاحظه میفرمایید که به صورت مکرر دررفتگی شانه داشته اند.

جراحی آرتروسکوپی دررفتگی شانه

روش آرتروسکوپی، روش بسیار راحت تری برای درمان است. در روش آرتروسکوپی همانطور که می دانید، دوربین کوچکی از طریق شکافی وارد شانه می شود. جراح در مانیتوری وضعیت شانه را می تواند بررسی کند و درمان را انجام دهد. در جراحی آرتروسکوپی تنها سه سوراخ کوچک در شانه ایجاد می شود. زمان این روش جراحی یک تا دو ساعت است. مزیت این روش نسبت به جراحی باز این است که عوارض جراحی کاهش میابد. در این ویدیو جراحی آرتروسکوپی شانه که توسط دکتر کوشان انجام شده است را خواهید دید. لطفا به توضیحات دکتر کوشان در این زمینه توجه کنید:

در اینجا میتوانید درباره جراحی آرتروسکوپی شانه بیشتر بدانید.

لطفا سوالات خود را در زمینه دررفتگی مکرر شانه در زیر کامنت کنید:

• علیرضا بی آزار
    تیر 17, 1399 3:58 ق.ظ

درود. جناب دکتر من 18 سالمه و حدود یک سال پیش هنگام بازی فوتبال بدون اینکه ضربه ای شدید به من وارد شه یهو ناگهانی به شکل شدیدی شانه ام گرفت و احساس در رفتگی کتف داشتم! پیشنهاد پزشک پارگی لابروم بود من ام ار ای گرفتم ولی تو اون گفت هیچ مشکلی نداری از لابروم بعلاوه اینکه من راحت اجسام سنگین رو بلند میکنم و دستم رو راحت بالا میبرم! بنظرتون مشکل چیه ؟ اگه عکس با کیفیت ام ار ای بدم میتونین نگاهی بندازین؟

• سلام و عرض ادب
    ما سال گذشته تصادفی داشتیم و کتف مادرم در رفت(دررفتگی و شکستگی استخوان ترقوه و پارگی تاندوم های پروانه ای).2 بار جراحی شدن و پلاتین گذاشتن . در زمانی که پلاتین داشتن و زمانی هم که برداشتن اب درمانی و باشگاه می رفتن ولی الان چندوقته که استخوانشون رشد زیادی داشته و باعث برامدگی شانه شده.
    باید دوباره عمل بشن و استخوان تراشیده بشه یا نیازی به عمل کردن نیست؟

• سلام اقای دکتر من 26 سالم هست و ساله قبل عمل جراحی انجام روی شانه ام و پیچو پلاک شده به خاطر در رفتگی مکرر حالا چند روز پیش خوردم زمین و هنگام حرکت ناگهانی دستم احساس درد شدید میکنم یعنی باز مشکلی براش پیش اومده یا فقط یه ضرب دیدگی سادست؟