آرتروسکوپی شانه

آرتروسکوپی شانه چیست

آرتروسکوپی روشی است که جراح می تواند داخل شانه را مشاهده کرده و مشکلات آن را تشخیص دهد و درمان نماید.

در طول آرتروسکوپی، جراح یک دوربین ظریف (که آرتروسکوپ نام دارد)، را وارد شانه می کند. این دوربین، تصویر را به یک تلویزیون منتقل میکند و جراح با استفاده از این تصویر و بعضی وسایل خاص جراحی را انجام می دهد.

چون این دوربین و وسایل مصرفی ظریف می باشد، جراح از برش های کوچکی استفاده می کند.

چه زمانی آرتروسکوپی توصیه می شود؟

زمانی که مشکلات دردناک شانه علی رغم درمانهای غیر جراحی بهبود نیابد. آسیبها، استفاده بیش از حد و ضعف و پارگی تاندونی ناشی از سن عامل اکثر مشکلات دردناک شانه می باشد.

اعمال شایع که توسط آرتروسکوپی انجام می گردد:

• ترمیم روتاتورکاف ( تاندون چرخاننده شانه)
  • ترمیم کپسول مفصلی (به طور مثال دررفتگی مکرر شانه)
  • برداشتن بافت های التهابی، قطعات اضافه استخوانی یا غضروفی عکس زیر در سمت چپ یک شانه نرمال و در سمت راست یک شانه ملتهب در بیماری شانه خشک شده را نشان می دهد. (شکل 1)

photo_2016-10-18_11-50-31

معمولا در صورتی که بیمار، مشکل خاص طبی نداشته باشد، حداکثر جهت آرتروسکوپی نیاز به یک روز بستری دارد.

روش کار:

ابتدا جراح سوراخی به ابعاد چند میلی متر ایجاد کرده و دوربین را از طریق وارد شانه می کند و شانه را محلول پر میکند. سپس زیر مشاهده از طریق تلویزیون سوراخ یا سوراخ های دیگری برای عبور برخی وسایل ایجاد نموده و از طریق آنها به درمان آسیب های داخل شانه می پردازد. (شکل 2)

photo_2016-10-18_11-50-38